Hvordan fungerer det der med Banken?

Cornelius Hansen-Skolen har forleden haft Union Banks finansrådgiver Kevin Schönhoff på besøg i ottende klasserne, hvor han gav eleverne et indblik i privatøkonomiens fornøjelser og faldgruber.

I Danmark har Finans Danmark et tilbud til de ældste klasser i folkeskolen. En pengeuge, som sætter fokus på privatøkonomi, og hvordan sådan en fungerer. Pengeugen finder sted hvert år i uge 11, og formålet er at højne børn og unges finansielle forståelse gennem undervisning i privatøkonomi. Det synes Rasmus Ravn, matematiklærer på Cornelius Hansen-Skolen, er en utrolig god idé, så han har tyvstjålet konceptet og brugt matematikkens dag den 10. november som springbræt til et ‘pengeuge’-forløb på skolen.

I det danske tilbud kan man invitere en bankrådgiver ud, og det kunne vi godt tænke os at kopiere, siger han og fortæller, at han derfor har spurgt Union Bank, om de vil komme og fortælle om unge og privatøkonomi. Banken skulle ikke tænke sig om to gange, før de sagde ja. De synes nemlig også, det er en knaldgod idé.

Inden besøget fra banken har eleverne arbejdet med, hvordan man udfylder et Excel-ark, laver et budget og regner ud, hvad man skal betale tilbage på et lån, så de skulle være klædt godt på til at høre om ÅOP, renter og rådighedsbeløb.

Det ringer ind. Eleverne siver langsomt ind i fysiklokalet, som er det bedste sted på skolen til film, forelæsninger og foredrag. Bankrådgiveren står parat ved bunden af trappen. Alle øjne er vendt imod ham, mens stilheden sænker sig, og den sidste hvisken forstummer, byder Rasmus Ravn velkommen til finansrådgiver Kevin Schönhoff.

Bankrådgiveren lægger ud med en kort præsentation af ham og banken. De fleste i klassen ved godt, at Union Bank er mindretallets bank og en af de to grænseoverskridende banker i grænselandet. Men der er lidt længere imellem fingrene, når talen kommer ind på forskellige faldgruber, man kan støde på, når man beskæftiger sig med sin egen økonomi.

- Det, der kommer mest bag på de unge, når de pludselig skal stå med deres egen økonomi, er, hvor svært det er at have overblik over alle de små betalinger, man har, f.eks. når man køber en mobil, en bærbar eller en iPad på abonnement, siger Kevin Schönhoff.

- Problemet er, siger han og kigger ud over klasserne

- At man så pludselig finder ud af, at alle ens penge går til alle de der abonnementer, og man så alligevel ikke har det rådighedsbeløb man forestillede sig.

Eleverne nikker anerkendende, og enkelte kender godt problematikken og har fundet ud af, at man bliver nødt til at holde styr på sine mange abonnementer, inden det løber løbsk. Snakken udvikler sig til en god samtale om, hvad der bedst kan betale sig – låne eller spare op.

Sanna Kaschel, som blev konfirmeret sidste år, er ikke i tvivl:

- Jeg har sparet mine konfirmationspenge op. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal bruge pengene til. Måske et kørekort, siger hun.

- Jeg ved godt meget af, hvad bankrådgiveren taler om, også at det koster penge at låne penge, derfor vil jeg heller ikke låne penge, men hellere spare op. Også hvis jeg skal have en ny bærbar.

Hendes sidekammerat Lani Block har et lidt andet blik på det med privatøkonomien:

- Jeg er endnu ikke blevet konfirmeret, men jeg vil bruge mine penge på bøger. Jeg vil styrte ned i boghandlen og købe bøger, siger hun med et blik, der siger noget om, hvor glad hun er for bøger.

Mens pigerne er interesserede i, hvordan man holder styr på økonomien og bliver glædeligt overrasket over, at man kan tage en bankuddannelse og få elevløn imens, er drengene mere interesserede i den mere tekniske del af det at være bank. Drengene stiller spørgsmål: Hvor mange kontanter ligger banken inde med, har banken en stor boks til kontanter, hvordan er sikkerheden, og hvor meget tjener en bankrådgiver? Kevin Schönhoff svarer beredvilligt på næsten alle spørgsmålene.

Dobbeltlektionen flyver afsted. Det virker som om, både lærere, elever og bankrådgiver går glade fra arrangementet. Det ser ud som om, at alle har fået noget ud af det spritnye samarbejde mellem skole og bank. Union Bank fik gjort opmærksom på, at banker er et godt uddannelsessted, også for dem, som ikke lige er klar til at gå videre på Duborg Skolen og som gerne vil udfordres på en anden måde. Eleverne blev klogere på, hvilke faldgruber der kan være, samtidig med de fik nogle fifs til, hvordan man holder styr på sin privatøkonomi. Nogle blev klogere på, at det ikke kan betale sig at røve en bank. Lærerne fik nye ideer i posen til, hvordan man kan forbedre samarbejdet til næste gang, for der skal helt sikkert være en næste gang. På vej ud ad døren summes der allerede om, hvordan man kan forbedre arrangementet. Måske skal man se mere på, hvordan man konkret lægger et budget, og hvad det egentlig koster at låne penge, og hvorfor man indimellem kan være nødt til at optage et banklån.

Udveksling for en hel årgang

For første gang har hele 11. årgang på A. P. Møller Skolen i år deltaget i udveksling med jævnaldrende fra Danmark.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.