Kulturelle tilbud til unge i alle aldere

Den Børnekulturelle Rygsæk i Sydslesvig for året 23/24 er nu færdig, og på vej ud til Skoleforeningens institutioner. Det er en rygsæk fyldt med fantastiske børnekulturelle tilbud for alle børn og unge mellem 0-18 år i dagtilbud og skoler i Sydslesvig.

Ta'  gerne et kig i rygsækken😊

Nej, det er ikke en fysisk rygsæk. Det er en samling af kulturelle aktiviteter for børn, hvor de unge i Sydslesvig har mulighed for at få sjov, læring og dannelse med i bagagen. Deres egen kulturelle rygsæk.

Læring og dannelse foregår alle steder, også gennem kunst og kultur.

- Med rygsækken ønsker vi at bidrage til, at alle børn og unge igennem deres tid i dagtilbud og skole møder en række forløb, hvor deres rygsæk bliver fyldt op med alskens forløb og oplevelser, i samarbejde med det lokale kulturforenings- og erhvervsliv både syd og nord for grænsen, siger konsulenten for de pædagogiske læringscentre i Skoleforeningen, Runa Petersen.

- I år har vi ”rystet rygsækken” på flere måder. Den kommer først og fremmest i nyt bæredygtigt og brugervenligt format/ print. Bæredygtigheden er også den direkte årsag til, at alle institutioner i år kun modtager et enkelt fysisk eksemplar af rygsækken. Den sendes i pdf til alle institutionsledere og PLCer, samt lægges på SharePoint flere steder. Så der er fin mulighed for at downloade den, siger hun.

Tilbuddene er i år både de gode, gamle kendinge – men nye aktører og tilbud er ligeledes trådt ind i vores kreds.

- Vi har i år også flere tilbud målrettet udskolingen og gymnasier. Her vil vi særligt fremhæve Bevaringscenter Sønderjylland og Åben Virksomhed/DA.

Rygsækken byder på spændende møder med kunsten og kulturen i en bred vifte af genrer, og hvis indhold både skal vække børnenes nysgerrighed, glæde, sanser og forståelse af samspil.

- Det er vigtigt, at de pædagogiske medarbejdere kan sætte tilbuddene ind i enfaglig kontekst, og skabe god synergi til de indsatser man i øvrigt faciliterer rundt omkring i dagtilbud og skoler, siger Runa og håber, at alle institutioner vil tage godt imod årets rygsæk og de kulturelle tilbud.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.