Virtuelt infomøde om efterskoler

I starten af et nyt kalenderår plejer Skoleforeningens rejsekontor at have travlt med en del rådgivningssamtaler og en del ansøgninger om støtte, der skal bearbejdes.

- Derudover afholder vi hvert år i januar og februar to infoaftenener samt vores store messe »efterskolernes dag«. Samtidig har eleverne på skolerne i kraft af vores projekt »mindretal på efterskole« muligheden for at komme på 14-dages og 24-timers prøveophold, for at mærke, om efterskolelivet er noget for dem, fortæller lederen af rejsekontoret, Sally Flindt-Hansen.

Hele denne beskrevne indsats har ikke været mulig siden pandemien brød ud og hun er derfor lidt bekymret for, om der kommer en årgang af elever, som ikke har været tæt nok på efterskoleideen og som derfor ikke søger om at komme på efterskole.

- Dertil kommer, at mange familier sikkert har oplevet at miste job og indkomst og de kan lige nu ikke overskue at skulle beskæftige sig med formaliteterne omkring et efterskoleophold, siger Sally Flindt-Hansen.

Møde på Teams

- I stedet for at aflyse infoaftenerne helt, prøver vi derfor nu at arrangere en online forældreaften. Her vil vi komme ind på alle de emner, der er vigtige for (måske) kommende efterskoleelever og deres forældre. Mødet vil finde sted på Teams, det vil sige, at forældrene logger sig på børnenes Teams-konto og uddannelseskonsulent Stephanie Schönbeck-Graf og jeg vil holde vores oplæg til alle familierne imens de sidder hjemme i stuen eller ved køkkenbordet. Der bliver mulighed for at stille spørgsmål – helt som ved et “almindeligt” infomøde, siger Sally Flindt-Hansen.

Hun tilbyder også at give personlig telefonisk rådgivning om aftenen i januar og februar, til familier der ikke kan ringe i rejsekontorets træffetid.

- Vi skal have så mange som muligt informeret og klædt på!

Endnu vides det ikke, om den store messe »efterskolernes Dag« kan finde sted den 3. lørdag i februar, men det er usandsynligt. Elever og forældre skal også huske at bruge deres lokale skolevejledere til efterskolerådgivning.

Tilmelding til det virtuelle infomøde sker på rejsekontoret@skoleforeningen.org

Royal udfordring for de ældste i Nibøl

Inspireret af januars tronskifte i Danmark, har de ældste elever i Nibøl lavet egne monogrammer. Og det har på været med til at løfte fællesskabet.

Førstehjælp på skoleskemaet

For nylig havde Treja Danske Skole sat en hel formiddag af til at lære førstehjælp. Men det kunne sagtens have meget mere.