Sydslesvigudvalget på besøg

Første møde med mindretalsorganisationerne for tre nye udvalgsmedlemmer.

Sydslesvigudvalget på besøg

Folketingets nye Sydslesvigudvalg har torsdag og fredag været på et kort besøg hos det danske mindretal.

Besøgets formål har først og fremmest været, at de mange nye medlemmer i udvalget møder de forskellige mindretalsorganisationer. Med Karina Lorenzen Dehnhardt (SF), Niels Flemming Hansen (KF) og Rune Christiansen (RV) har udvalget tre nye medlemmer. Socialdemokraten Troels Ravn har før været formand for Sydslesvigudvalget, men har ikke været med i udvalget i de seneste år. Christian Juhl (Enhedslisten), Anni Matthiesen (V) og Martin Henriksen (DF) er gengangere i udvalget, hvor Christian Juhl nu er ny formand.

- Det har været et spændende besøg og vi har fået et godt første indtryk af det der sker i Sydslesvig, siger Niels Flemming Hansen.

Fredag formiddag besøgte Sydslesvigudvalget Harreslev Danske Skole og Børne- og Ungdomshuset for at høre om det tætte samarbejde der er omkring børnene. Skoleforeningen skal opfylde kravene omkring heldagsskolelovgivningen i Slesvig-Holsten og bruger kapaciteten i Børne- og Ungdomshuset dertil.

På skolen var udvalget med til den daglige morgensang. Det var ifølge udvalgsmedlemmerne en ualmindelig opløftende oplevelse, at høre eleverne synge »…eller også er det lyv«

Efterfølgende besøgte udvalget også Harreslevløkke Daginstitution.

Det handler om mod

Mod er en styrke. Og selv om ikke alle synes, de er modige, er de det måske alligevel. Det ved indskolingen i Store Vi-Vanderup.