Rystesammen-dag for 11. klasse

Med aktiviteter fra graffiti til litterære skattejagter blev eleverne i 11. klasse på Duborg-Skolen inspireret til at udforske den mindretalskulturelle mangfoldighed, som byen har at byde på.

Forleden havde Duborg-Skolen sin årlige ryste-sammen-dag. Dagen havde egentlig et dobbelt formål. Først og fremmest skulle 11. årgang have mulighed for at lære hinanden bedre at kende. Men for de elever, som endnu ikke var helt hjemme i, hvad Flensborgs mindretalsforeninger egentlig kunne byde på, var det også en indføring i, hvad biblioteket og aktivitetshuset havde at byde på.

Ifølge Sarah Keppler, daglig leder af aktivitetshuset, var der 149 elever, som på denne for årstiden usandsynlig varme sensommerdag, skulle rundt til de forskellige stationer. På ”Akti”, som huset kaldes i folkemunde, var der rift om pladserne. Holdene var forholdsvis små. For eksempel var der kun plads til fem unge mennesker i lokalet, hvor de kunne snuse til, hvordan man laver folietryk. Heldigvis kunne eleverne vælge sig ind på flere hold, så de fik prøvet lidt af hvert.

Kreativitet

På ”Akti” havde eleverne mulighed for at prøve graffiti, musikproduktion, folietryk, fotografering og den meget populære rugtufting, som havde spredt sig som en steppebrand fra TikTok og ud i virkeligheden.

Jannik og Magnus var i fuld gang med at lave en billardkugle med nummer otte på i flot grøn for at sætte prikken over i’et. Os fra 70’erne ville nok kalde det et ryatæppe, men i dag går det under betegnelsen rugtufting

- Det er mega fedt, sagde de nærmest i kor, mens de lidt usikkert stak tuftingpistolen, som faktisk næsten lignede et maskingevær, ind gennem stoffet – på den side, som senere skulle være bunden af en bademåtte med et personligt touch. De ville begge helt sikkert komme til Aktivitetshuset igen. Det ville Larissa helt sikkert også. Hun kiggede rundt i gården og betragtede graffitimalerne iført heldragt og maske, som var i fuld gang med spraydåserne. Hun kiggede længselsfuldt på det »A«, som veninden var i gang med, mens hun kom med gode råd.

Kim Grambow, som underviste, fortalte, at man desværre ikke kunne male graffiti til dagligt på ”Akti”, men som han sagde:

- Hvis man virkelig gerne vil, har vi en ‘hall of fame’, som er en væg, man kan male på, på fritidshjemmet i Lyksborggade. Det er nemlig ikke billigt at være graffitimaler. Dåserne koster en formue.

Imens Kim tegnede og fortalte, havde Larissa fået en dåse i hånden og deltog. Begge piger syntes, det var fantastisk at få lov til at prøve at svinge dåserne, og de mente, at man lærte hinanden at kende på en helt anden måde, når man var kreative sammen. Det samme sagde Sarah:

- De kender ikke hinanden så godt, så en ryste-sammen dag, hvor man er kreativ, lærer man hinanden bedre at kende.

I ”Visdommens kilde” På biblioteket brugte eleverne ikke hænderne, men hovedet. De gik ned i hemmelige gange bag biblioteket, hvor Allan Edgar Poe ventede på dem og læste en historie op. Souschef Anni Søndergaard synes, det var en god måde for eleverne at lære biblioteket at kende. Som hun sagde:

Skolebibliotek

- Vi er jo faktisk Duborg-Skolens skolebibliotek. På skolen findes en lille samling af skønlitterære bøger, men her på biblioteket har eleverne mulighed for at få meget mere input. Vi håber, at eleverne vil bruge os meget mere efter sådan en dag.

I hvert fald blev eleverne introduceret til en del af bibliotekets hemmeligheder. Udover at møde Poe, kunne eleverne dyppe tåen i ”Visdommens kilde”, som løb under biblioteket et hemmeligt sted. Mads Ristow var rigtig glad for, at han havde valgt biblioteket:

- Det var meget fascinerende at se en 400 år gammel bibel – og bare det at komme rundt på biblioteker, der hvor man normalt ikke kommer, var spændende. Vidste du for eksempel, hvor meget den gamle bibel vejede?« Undertegnede rystede på hovedet, og han fortsatte: »9,2 kg. Det er lidt vildt”.

følge ham var biblioteket et sted, han ville bruge i fremtiden. Dagen sluttede på skolen, hvor alle eleverne blev introduceret til Poetry-slam ved to danske mestre, som optrådte. De havde også afholdt en workshop for eleverne. Hvis man skal tro bifaldet, så var det en succes.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.