Overvinde motorisk usikkerhed

De ansatte i Ringvejens Vuggestue fik mulighed for at dykke ned i betydningen af samspillet mellem de tre primære sanser og primære reflekser.

Forleden havde Ringvejens Vuggestue i Flensborg besøg af Mette Drescher Jensen fra firmaet Sansemotorik, som brugte dagen på at fylde viden på de ansatte. Vuggestuen kunne byde velkommen til en pædagogisk lørdag, hvilket er noget institutionen gør to gange om året.

Denne gang kunne pædagoger og medhjælpere høre om, hvor vigtigt samspillet mellem de tre primære sanser og primære reflekser er, fordi Grænselandets Legat fond har givet 10.000 kr. til at højne den faglige viden.

Medarbejderne er samlet i det store lyse fællesrum med åbent ind til køkkenet, som bærer præg af, at det ikke kun er til pynt. Nogle sidder med deres strikketøj, andre griber efter chokoladerne, som ligger, hulter til bulter, pænt pakket ind i en lille skål inden for rækkevidde. Alle har koncentrationen rettet skarpt mod foredragsholderen, som er ved at gennemgå forskellige sansemotoriske begreber.

Mette Drescher Jensen gestikulerer livligt, mens hun fortæller forsamlingen, at undersøgelser viser, at børn er blevet mere motoriske usikre de sidste 15 år. Det udvikler sig til en snak om, hvor vigtig tid er. Tid, så børnene kan bruge hverdagens gøremål til at øve sig på, så de overvinder den motoriske usikkerhed.

Faglig input

En af de gode ting ved at få noget faglig input er, ifølge leder Jette Rasmussen, at vi får sat fokus på de ting, vi gør, og vi er allerede på en rigtig god vej. Vi træner allerede motorikken, fordi børnene er med i hverdagens gøremål, siger hun og fortsætter: - Faktisk var det Heidi, én af pædagogerne, der foreslog, at vi skulle invitere Mette Drescher Jensen, fordi de i deres gruppe arbejder med motorik.

Ud over det indlysende, at fagligt input højner kvaliteten af det pædagogiske arbejde, er fællesskabet også noget der vægtes højt på Ringvejens Vuggestue. Som Jette Rasmussen siger: Det, at vi får et fælles sprog omkring motorik og sansning, gør, at vi allerede på mandag kan gå i gang med at bruge nogle af de nye redskaber, som Mette Drescher Jensen har givet os med i rygsækken.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.