Mere sikkerhed til Skoleforeningens ansatte

Skoleforeningens institutioner testes medarbejderne for Corona. Mange steder har man lavet aftaler med apoteker eller sundhedscentre, som kommer ud til skolerne og dagtilbud.

Det er dagtilbudsleder Silke Splettstösser fra Husby Børnehave meget glad for.
- Efter, at det stod klart, at personalet kan testes to gange om ugen, tog jeg kontakt til vores sundhedscenter i Husby og lavede en aftale med dem om at komme ud til os to gange om ugen for at teste børnehavens, skolens og fritidsordningens personale, fortæller hun.

Testene foretages af to sundhedsplejere, som har fået en ekstra skoling for at kunne udføre den nye opgave. Det tager kun få sekunder at teste, og 15 minutter senere er resultatet der.

For Silke Splettstösser giver testene noget ekstra sikkerhed.

- På dagtilbudsområdet kan vi ikke holde afstand til børnene. Man kan ikke skifte ble uden hænderne og den fysiske kontakt er også en del af det pædagogiske arbejde, siger hun.
På Læk Danske Skole er det apoteket i Sønder Løgum, der kommer og vaccinerer det pædagogiske personale i skole og dagtilbud to gange om ugen.

- Vi tilmelder os over den digitale platform Teams med en QR-code, så lærerne ikke skal udfylde nogle papirer.

- Testningen giver os noget sikkerhed, men også ansvarlighed i det vi med en negativ test ved, at vi ikke smitter børnene, siger viceskoleleder Henry Bohm.

Lærerne i Læk sad også samlet på Teams tirsdag kl. 17 for at følge med i hinandens bookinger af vaccine-aftaler.

- Vi må konstatere, at det gik nemmere for os, der bor i Nordfrisland end for de kolleger, som skal testes i Flensborg. Men vi er alle meget glade for, at det nu går så hurtigt med vaccineringen, siger Henry Bohm.

Fra tombola til trøstebamser

Centralforvaltningens personaleforening har doneret 77 bløde bamser til Diako-sygehuset i Flensborg.