Handlekraftige unge mennesker

Overfaldet på Ukraine er noget, der optager børn. På Hiort Lorenzen-Skolen i Slesvig har seks elever fra 6. b taget initiativ til en indsamling. I løbet af få dage fik Melissa, Sina, Merle, Olve, Matilda og Mona samlet mere end 1700 euro sammen.

Ideen til indsamlingen kom, efter at Merles familie havde doneret penge til fordel for Ukraine.

- Jeg gik til mine venner for at finde ud af, om vi kunne lave noget lignende på skolen. Vi har ikke brug for krig i vores verden, fortæller Merle på 12 år.

Vennerne var enige:

- Vi føler os magtesløse, fordi vi ikke ved, hvordan vi kan hjælpe. Men en indsamling, synes vi, var en god ide, siger Mona på 11 år.

Sammen med skoleleder Tine Bruun Jørgensen snakkede de seks elever om, hvordan aktionen kunne føres ud i virkeligheden. De formulerede et brev til alle forældre, som skolen sendte rundt:

Det der sker i Ukraine i øjeblikket, påvirker os alle meget. Derfor vil vi gerne starte en indsamling for at hjælpe folk fra Ukraine, skrev eleverne til alle forældre.

Der blev stillet en donationsboks op på kontoret, hvor pengene kunne afleveres.

- Vi blev rigtigt glade, for boksen er gennemsigtig, og vi kunne se, at der var mange store sedler i. Vi havde håbet på 500 euro, men der kom mange flere penge, fortæller Melissa på 11 år.

Eleverne havde også gjort sig nogle overvejelser om, hvad der skulle ske med pengene. Om der skulle købes tøj for dem eller legetøj.

- Men så besluttede vi os for at donere pengene til én af de store hjælpeorganisationer, så vi kunne være sikre på, at de bruges på en god måde, siger Olve på 12 år.

De seks elever er meget imponerede over den store indsats, som nogle af deres kammerater har lavet for at samle penge ind.

- Vi har en pige på skolen, som hedder Stine, og hun har lavet små kyllinger af filt og solgt dem rundt omkring. Hun har alene doneret 240 euro, fortæller vennerne.

I samme øjeblik kommer Stine ind i lokalet og afleverer yderligere 40 euro.

Krigen tæt på

Man kan tydeligt mærke på eleverne, at en krig i Europa føles tættere på end de krige, som finder sted andre steder i verden. Den er noget, de kan relatere til.

- Det er mennesker, som har levet nogenlunde det samme liv som vi indtil for nogle få uger siden, og nu flygter de fra krig og død.

De er alle mennesker, som markerer sig igennem engagement:

- For noget tid siden dannede vi en klub. »For Future« hedder den, fortæller Sina på 12 år.

- Her producerer vi ting af naturmaterialer, som vi så sælger. Pengene donerer vi for eksempel til dyrehjemmet, siger hun.

- Vi mødes også for at gå ud i naturen og samle skrald, siger Matilde.

Når man lytter til dem, er de alt andet end magtesløse.

Fra tombola til trøstebamser

Centralforvaltningens personaleforening har doneret 77 bløde bamser til Diako-sygehuset i Flensborg.