Jubilæum

»Glad for at arbejde i Skoleforeningen«

12 medarbejdere, som har arbejdet i Skoleforeningen i 25 år, var med til en lille jubilæumsfest på Ungdomskollegiet i Flensborg i sidste uge

»Glad for at arbejde i Skoleforeningen«

Hvert år i november fejrer Skoleforeningen de ansatte, som har 25-års eller 40-års jubilæum med en festmiddag på Ungdomskollegiet i Flensborg. Kokken, Klaus Petersen, er kendt ud over Skoleforeningens kredse for god mad af høj kvalitet, og det nød også dette års jubilarer godt af: Hjort, sandart, græskar og chokolademousse var nogle af ingredienserne i den fire retters menu.

Skoleforeningens formand, Udo Jessen, bød velkommen og gjorde det med det samme tydeligt, hvem der er hovedpersonerne i Skoleforeningens arbejde:

- Det er jer, der danner rygraden i Skoleforeningen. Det er jer, der igennem jeres daglige virke har medvirket til, at vi står så stærke, solide og robuste i det sydslesvigske landskab. I har helt sikkert inspireret utallige mennesker gennem jeres virke og ageren.

I har helt sikkert givet mange børn og unge gode og varme minder om deres tid i daginstitutionen eller skolen med på vejen. Jeg er overbevist om, at der er mange mange unge mennesker derude i Europa, som,hvis de nu havde muligheden, ville sige tak til jer, og det gør jeg også, sagde han.

Skoleforeningens Direktør, Lars Kofoed-Jessen, sagde:

I jubilarer er Skoleforeningens hverdag, og det er hverdagen, der er livet, krydret med ferier og fritid. Det er i hverdagen, der skal ydes en indsats, hvis hele livet skal hænge sammen – og det har I nu gjort for Skoleforeningen, og dermed for hele det danske mindretal, i mindst 25 år – det skal I have hjertelig tak for.

Vi har det godt

Én af dem, der var med fredag aften på Ungdomskollegiet er Morten Meng. For 25 år siden startede han som lærer på Sønder Brarup Danske Skole. Han har også været lærer i Store Vi og Slesvig, inden han i 2018 blev ansat som skoleleder på Gottorp-Skolen i Slesvig. Adspurgt, om han nogensinde har tænkt på at skifte til et job uden for Skoleforeningen, svarer han:

- Både jeg og mine kæreste har en stor kærlighed til Bornholm, så vi har leget med tanken om at flytte – men måske først som pensionister, fortæller han.

- Men jeg har altid været glad for at arbejde i Skoleforeningen. Det er en god arbejdsplads, siger han.

- Skoleforeningen er en god arbejdsgiver. Vi har et godt job og en god løn, og det er noget jeg synes, at vi skal værdsætte. Vi har det faktisk temmelig godt. Tag for eksempel den sikkerhed vi alle har haft i Corona-tiden. Vi har haft arbejde og fik fuld løn. Det synes jeg, at vi engang imellem glemmer i vores travle hverdag. Vi brokker, kritiserer og kræver. Vi skal have dit og dat, men glemmer, hvor godt vi egentlig har det, siger Morten Meng.

Et fællesskab

- I Skoleforeningen er vi et fællesskab, og det værdsætter jeg meget. Vi er et fællesskab – både på skolen, men også i vores netværk sammen med andre ledere og i Skoleforeningen som helhed. Det er meget vigtigt for mig og en stor del af, hvorfor jeg er glad for mit arbejde. At møde kollegaer fra hele Sydslesvig til for eksempel en pædagogisk dag Mange af dem har man et tæt forhold til, og vi har kendt hinanden i mange år. Det er noget særligt vi har i Skoleforeningen, siger Morten Meng.

Margit Pahrmann er pædagogmedhjælper i Hanved Børnehave. Her har hun været i alle de 25 år, og hun har aldrig fortrudt det, som hun siger.

- Det er en fantastisk børnehave, og jeg er meget glad for at være i Skoleforeningen. Man hører så meget negativt for tiden, men jeg kan ikke sige et eneste negativt ord, siger hun og tilføjer: Skoleforeningen er en god arbejdsgiver.

- Det er en speciel arbejdsplads. Der er et særligt sammenhold, og det værdsætter jeg meget, siger hun. Noget andet, hun værdsætter meget, er den sikkerhed, som Skoleforeningen tilbyder som arbejdsgiver.
- Jeg har altid følt sikkerhed i forhold til arbejdsforhold og løn. Det har en stor betydning, siger hun.

Royal udfordring for de ældste i Nibøl

Inspireret af januars tronskifte i Danmark, har de ældste elever i Nibøl lavet egne monogrammer. Og det har på været med til at løfte fællesskabet.

Førstehjælp på skoleskemaet

For nylig havde Treja Danske Skole sat en hel formiddag af til at lære førstehjælp. Men det kunne sagtens have meget mere.