Fra tombola til trøstebamser

Centralforvaltningens personaleforening har doneret 77 bløde bamser til Diako-sygehuset i Flensborg.

Hvert år holder personaleforeningen for de ansatte i Skoleforeningens centralforvaltning tombola over diverse reklamegaver, der er kommet til i de forskellige afdelinger i løbet af året.

Præmierne spænder fra honning til kaffekrus, og det hele er mest for sjov - men der er også en seriøs side af den årlige tombola.

Der genereres nemlig et overskud, som går til et velgørende formål, og i år har personaleforeningens bestyrelse valgt at donere trøstebamser til Diako-sygehuset i Flensborg.

- Vi kontaktede Deutsche Teddy-Stiftung og spurgte, hvor mange bamser, man kan få for 500 euro, siger formand Helle Feder-Hoffmann, der torsdag den 25. april sammen med tre bestyrelseskolleger tog bamserne under armen og afleverede dem på sygehuset.

Bamserne bruges som trøst til børn, der måske er kommet til skade, har ondt eller oplever ambulancer med blåt blink og en masse fremmede mennsker. Så kan det være godt at have en blød ven ved sin side, som man kan fortælle, hvor det gør ondt, eller også bare holde om.

Også demente patienter har stor glæde af bamserne, lyder det fra sygeplejerskerne, der altid gerne tager imod bamser.

Centralforvaltningens personaleforening har tidligere doneret tombolaoverskud til blandt andet Dansk Sundhedstjeneste, børnehospicet i Flensborg, Sportpiraten, Flensburger Tafel og dyrehjemmet i Flensborg.

For 500 euro (og 50 cent) kunne foreningen i øvrigt få 77 bamser.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.