Et halvt års ventetid på computere

Skoleforeningens IT-chef Leif-Olaf Truelsen-Knigge har nok aldrig før haft så ambivalente følelser ved at få udleveret en check på 277.000 euro. Det er nemlig, hvad det slesvig-holstenske undervisningsministerium har overført til Skoleforeningen. Pengene er øremærket til elektrionisk udstyr for børn med særlige sociale og økonomiske udfordringer.

- Da beskeden kom, var det allerede klart, at det ikke er muligt at købe udstyr for et så stort beløb inden 31. oktober, som ministeriet havde besluttet. Skoleforeningen fik derfor, som mange andre, forlænget fristen til slutningen af året, fortæller Leif-Olaf Truelsen Knigge. IT-kontoret gik så i gang med at finde det udstyr, der skulle til.

- Vi har helt bevidst valgt ikke at købe de billigste maskiner på markedet, men i stedet for nogle, som er lavet til skolebrug. Når det er til familier, som ikke har en stærk økonomi, kan det heller ikke nytte noget, at man udleverer en »nøgen« computer. Der skal et cover, mus og høretelefoner til. Desuden har vi købt 30 mobile internetforbindelser, siger IT-chefen.

Skoleforeningen bestilte således 600 bærbare og 250 iPads hos et firma, som er underlagt en speciel aftale med alle danske kommuner.
Med en købssum på lidt under 300.000 euro skal der en udlicitering til, det vil sige, vi skal lave et udbud, hvor sælgere fra hele Europa kan byde ind. Det tager meget lang tid, og derfor findes der særaftaler, hvor udbuddet så at sige allerede har fundet sted på forhånd, siger Leif-Olaf Truelsen-Knigge.

Seks måneders ventetid

Mandag i denne uge kom det chokerende svar: Firmaet Lenovo, som producerer de bærbare computere, har meldt tilbage, at de ikke kan levere før marts 2021.

I undervisningsministeriet i Kiel kender man til problemet. Offentlige skoler i delstaten har nemlig den samme udfordring. Digital undervisning har fået et skub i hele verden. Samtidig har Corona-pandemien også indflydelse på produktionskapaciteten. Det har ført til lange ventetider.

- Undervisningsministeriet melder ud, at hvis vi ikke får købt maskinerne inden slutningen af året, skal vi søge om en forlængelse af fristen en gang til, siger Leif-Olaf Truelsen-Knigge.

IT-kontoret ser nu på, om andre bærbare kan fås hjem hurtigere. En anden mulighed er, at man køber et mindre antal bærbare ad gangen. Apple har åbenbart ikke de samme problemer som Lenovo.

- Vi har fået at vide, at de 250 iPads allerede er reserveret, siger IT-Chefen.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.