En plakat til Daniel Günther

Forleden fik Slesvig-Holstens ministerpræsident Daniel Günther tilsendt en plakat og et takkebrev fra børnene i Vestermølle Børnehave.
- Det er ikke så tit, at jeg får post fra børn og det er endnu mere sjældent, at jeg får takkebreve til landsregeringen, siger Daniel Günther.

Plakaten, børnene har lavet, viser en corona-virus på en raket på vej ud i verdensrummet.
Dagtilbudsleder Inken Flöge fortæller om baggrunden for det lille projekt:

- Corona fylder meget i de mindstes liv. Sådan er det også i Vestermølle Børnehave. Midt i en spisesituation kom børnene til at snakke om Corona, og at de ikke synes godt om virussen. Et af børnene kalder det for »Corona-manden«, som barnet ikke kan lide. Vi snakkede så med børnene om, at Corona ikke er en mand, men en virus. Det tog lidt tid, men til sidst havde børnene en ide om, hvad Corona er, og at vi gerne skal komme af med det, fortæller dagtilbudsleder Inken Flöge.

- Børnene havde masser af ideer til, hvordan man kan komme af med Corona: Hænge den på et træ, drukne den, eller fange den med et net. De blev hurtigt enige om, at det jo ikke hjælper, fordi Corona så stadig er på jorden. Her opstod ideen om at skyde Corona op i verdensrummet uden vej tilbage. Det mente børnene var en meget god ide, siger hun.

God ide

Børnene gik så igang med at lave en plakat.

- Et af børnene spurgte, om vi ikke kunne sende plakaten til ministerpræsiden Daniel Günther for at vise ham vores ide. Plakaten sendte vi sammen med et brev, hvori børnene fortalte, at de er meget kede af situationen og savner at lege med deres kammerater. De takkede i brevet også politikerne for at passe godt på dem, siger Inken Flöge.

Der gik ikke lang tid til, før der lå et svarbrev fra Daniel Günther i postkassen i dagtilbuddet.

- Tak for jeres brev og den smukke plakat. Det har virkelig glædet mig, skriver ministerpræsidenten til børnene. Han skriver også, at han er helt enig i, at Corona er »doof«, og at det ville være dejligt, hvis man bare kunne sende Corona ud i verdensrummet med en raket.

- Desværre er det for tiden ikke muligt, at I kan lege med alle jeres venner, men I skal vide, at vi gør alt for, at det snart er muligt igen, skriver han.

- Jeg har virkelig været positivt overrasket over det hurtige og udførlige svar, siger Inken Flöge.

For ministerpræsidenten er det helt naturligt, at han svarer på børnenes post.

- Jeg synes, at det er vigtigt, at børn og unge er optaget af de ting, der sker rundt omkring dem, og jeg tager deres ønsker, frygt og anliggender meget alvorlig, siger Daniel Günther og tilføjer, at han faktisk lige har været i et videomøde med elever fra tre forskellige skoler og at han tit giver interviews til skoleblade.

- Det er dog sjældent, at børn laver plakater til mig, så jeg har været meget glad for pakken fra Vestermølle Børnehave.

Børnene har også skrevet til forbundskansler Angela Merkel. Hun blev også glad for brevet, er tilbagemeldingen fra en af forbundskanslerens medarbejdere.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.