Efterskoleophold: En livsstil med fokus på fællesskab og udvikling

Skoleforeningens Rejsekontor og Efterskolekoordinator i Skoleforeningen, Stephanie Schönbeck-Graf havde forleden det første af tre møder om efterskoleophold i Danmark. I Aktivitetshuset gav de en gruppe elever og forældre et indblik i, hvad det betyder at komme på efterskole.

- Efterskoleophold er en helt særlig oplevelse, der skiller sig ud som en unik form for uddannelse. Det er en skole, hvor elever ikke kun deltager i undervisningen, men også bor på skolen. Dette giver dem mulighed for at opbygge stærke fællesskaber og udvikle vigtige livsværdier som fællesskab, medmenneskelighed og tolerance, fortæller Stephanie Schönbeck-Graf.

En af de mest bemærkelsesværdige aspekter ved efterskolen er dens fokus på at undervise eleverne i at være en del af et fællesskab. I en tid, hvor sociale medier og mobiltelefoner ofte kan isolere os, tilbyder efterskolen en modgift til ensomhed og angst for at dyrke et tæt fællesskab. På efterskolen handler det ikke kun om den enkelte elev; det handler om at tage ansvar for hinanden og fællesskabet som helhed.

- Når man bor sammen med 100 eller måske endda 190 mennesker, bliver man nødt til at udvise tolerance og tage hensyn til hinanden. Det er ikke længere kun »mig,« det drejer sig om, men snarere »os« som et kollektivt fællesskab. Efterskolen giver de unge mennesker mulighed for at udfordre sig selv på en positiv måde. Det handler om at vove sig ud af sin komfortzone og arbejde mod personlige livsmål. Efterskolen skaber et trygt og støttende miljø, hvor eleverne opmuntres til at eksperimentere og udforske nye interesser, siger Stephanie Schönbeck-Graf.

Kompetencer

Elevernee lærer ikke kun faglig viden, men også vigtige livskompetencer såsom selvstændighed og ansvar.

- Det er en tid med værdifulde erfaringer, venskaber og personlig udvikling, der ikke kun forbereder eleverne til fremtiden, men også beriger dem med livsvigtige færdigheder og værdier. Efterskoler har en særlig plads i uddannelsesverdenen, og der er flere grunde til, hvorfor de er så specielle. Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at det ikke er noget, man blot springer ind i uden videre. Det er et frivilligt valg, og denne frihed betyder utrolig meget for både de unge mennesker og deres forældre. I modsætning til den traditionelle skoledag, hvor man »skal« i skole, er efterskolen et sted, hvor man aktivt vælger at være. De unge mennesker bliver mere motiverede, når de selv tager beslutningen om at tage på efterskole, siger Stephanie Schönbeck-Graf.

Men hvad gør efterskolen virkelig unik? For det første er efterskolen et sted, hvor undervisning og samvær smelter sammen næsten 24/7. For forældrene kan det måske være en udfordring at vænne sig til, da de unge mennesker ikke længere er tilgængelige som tidligere. Vennerne bliver pludselig en vigtigere del af deres liv, og det er ikke os som forældre, der er i centrum længere. Det er netop denne tætte sammenhæng og samvær, der gør efterskolen til noget helt særligt.

- Efterskolen er ikke en »one-size-fits-all« oplevelse; der findes efterskoler for alle slags interesser og lidenskaber. Er man interesseret i heste, kan man vælge en efterskole, der tilbyder ridning som et linjefag. Hvis man er sportsentusiast, er der efterskoler, der fokuserer på håndbold, fodbold eller andre sportsgrene. Musikelskere og teaterinteresserede kan finde efterskoler, der dækker deres specifikke passioner. Efterskolen fremmer selvudvikling og fællesskab. For eksempel har musikefterskoler elever, der frivilligt samles om aftenen for at øve musik eller skuespil. Det er en lystbetonet aktivitet, der opstår indefra, og hvor man deler sine interesser med ligesindede, siger Stephanie Schönbeck-Graf.

Tage ansvar

Noget andet, som de unge lærer på efterskolen, er at tage ansvar. Det inkluderer at deltage i rengøringen af værelser og skolen, hvor alle elever bidrager til at opretholde en velfungerende hverdag.

- Derfor er efterskolen et sted, hvor unge mennesker får en chance for personlig udvikling, samvær og fællesskab, siger Stephanie Schönbeck-Graf.

Det er en oplevelse, der beriger dem med livsfærdigheder og værdier, som de kan tage med sig videre i livet. Samtidig giver det forældrene en følelse af tryghed at vide, at de unge er omgivet af voksne, der er der, for at støtte og vejlede dem, mens de udforsker efterskolelivets unikke muligheder.

Efterskolen giver eleverne mulighed for at vokse og finde deres egen styrke og selvstændighed. En af de tidlige udfordringer, eleverne står overfor, når de starter på efterskolen, er hjemve. Dette er en normal reaktion, og efterskolerne er godt forberedt på at håndtere dette.

- Det er vigtigt for forældre at vide, at deres børn ikke behøver at ringe hver aften for at fortælle, hvordan de har det. Efterskolerne er klar til at støtte eleverne, når de har brug for det, siger Stephanie Schönbeck-Graf.

- Weekenderne på efterskolen er fyldt med aktiviteter, der hjælper eleverne med at lære hinanden bedre at kende og styrke fællesskabet. Dette er en vigtig del af efterskoleoplevelsen, og det er her, mange af de mest mindeværdige øjeblikke finder sted. Det er en tid for at have det sjovt, udforske nye interesser og fordybe venskaber. Efterskolen er en mulighed for at lade de unge mennesker tage ansvar for sig selv og deres omgivelser, samtidig med, at de oplever en bred vifte af aktiviteter og muligheder. Det er en tid, der vil forme dem og give dem værdifulde oplevelser og minder, som de vil bære med sig resten af livet, siger Stephanie Schönbeck-Graf.

En vigtig del af arrangementet var at fortælle eleverne og forældrene om alt det praktiske omkring at komme på efterskole. Fra ansøgningen om et cpr-nummer og sygesikring til økonomisk støtte fra Skoleforeningen og fonde. Det er Skoleforeningens rejsekontor, som ved alt det praktiske, og man finder også alle informationer på skoleforeningen.org.

De næste to informationsaftener finder sted i Slesvig Roklub den 24.01.2024 kl 18.30 og i Ejderhuset i Bydelstorp den 08.02.2024 ligeledes kl. 18.30.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.