Den magiske skole

Emneuge har sat læring i en anden kontekst.

Den magiske skole

I sidste uge blev Harreslev-Kobbermølle Danske Skole til en magisk skole. I stedet for dansk, tysk og matematik stod »troldmandens laboratorium, »den fortryllede skov«,»det magiske køkken«. I alt var der otte værksteder. I det magiske køkken blev der fremtryllet søde heksehatte, lakridsagtige edderkopper og farverige småkiks.

I »den fortryllede skov «var der kamp om liv og død. Eleverne skulle igennem et eventyr, hvor de skulle kæmpe mod trolde, hekse og ond magi for at finde magiske juveler, der beskytter skoven. I troldmandens laboratorium prøvede de på at sprænge skolen i luften. Eleverne gik på opdagelse i en gammel bog om hekse- og troldmandskunstner.

I »troldmandens værksted« var der mulighed for at bygge forsvar mod det onde, og i de kreative værksteder var det kun fantasien, der satte grænser.

- Vi har med denne emneuge forsøgt at lade eleverne lære i en alternativ kontekst. Fx når eleverne i troldmandens laboratorium lærer at eksperimentere med hverdagens kemi, eller når de laver tryllestave i sløjdlokalet, spiller teater eller er ude i naturen, siger skoleleder Franzi Becher-Heidemann.

Eleverne har selv kunnet vælge sig ind på tre forskellige værksteder, og de var i et nyt værksted hver dag . Og det har været på tværs af årgangene og klasser. Harreslev-Kobbermølle Danske Skole har vokset sig stor. Selvom skolen kun går til og med sjette klasse, er der over 200 elever.

- Så det er faktisk rigtig godt for det sociale samvær, at vi engang imellem ryster eleverne godt sammen, siger Franzi Becher-Heidemann.

- Hver morgen samledes alle elever og lærere i hallen, og vi startede op med morgensang og holdinddeling. Som afslutning mødtes alle i skolens blå sal, hvor de forskellige værksteder præsenterede deres arbejde fra dagen, og hvor teatergruppen kunne spille deres teaterstykke med sang og skuespil. Det har været fantastiske dage, og vi glæder os allerede til de næste emnedage.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.