Dagtilbud søger penge til fælles projekt

Landet Slesvig-Holsten stiller penge til rådighed som skal kompensere for Corona-belastningerne. De sydslesvigske dagtilbud søger i fællesskab til et projekt om »de fire elementer« som hænger sammen med læreplanstemaet “Natur, udeliv og science.

Dagtilbud søger penge til fælles projekt

Landet Slesvig-Holsten stiller penge til rådighed som skal kompensere for Corona-belastningerne. De sydslesvigske dagtilbud søger i fællesskab til et projekt om »de fire elementer« som hænger sammen med læreplanstemaet “Natur, udeliv og science”.

Delstatens tilskudsprogram “Kita-Aktionsprogramm” skal kompensere for den belastning, både børn og voksne i dagtilbud har været udsat for under Corona-pandemien. Det vil sige understøtte den motoriske, sociale og sproglige udvikling, som hos nogle børn i alderen 0-6 år har været påvirket under nedlukningen. Skoleforeningens Dagtilbudskontor har søgt om 427.791,50 € til projektet, som skal gå i gang i februar og slutter 25. maj.

- Alle delstatens dagtilbud  har krav på de penge, hvis de opfylde de betingelser, det offentlige stiller - og det gør vi. Vi får selvfølgelig kun det refunderet, og vi søger, hvad vi kan få, siger Solveig Bendorff, pædagogisk konsulent på dagtilbudskontoret.

Hun fremlagde projektet på det seneste Styrelsesmøde.

- Vi skal i gang med et virkeligt stort projekt, hvor alle børn, medarbejdere og institutioner er med. Der arbejdes i øjeblikket på at fylde de tyske rammer omkring tilskuddene ud med dansk pædagogik og indhold.

- Alle 55 institutioner er med. En planlægningsgruppe er i gang med at forberede projektet. Det har to ben: ét, som tager hånd om børnene, og det andet, som har medarbejderne for øje. Det hele kulminerer i en stor messe d. 25 maj på A.P. Møller-Skolen, hvor alle interessenter er inviteret, så de kan se, hvad både børn og medarbejdere har fået ud af projektet, sagde Solveig Bendorff.

Projektet er bygget op omkring læreplanstemaet “Natur, udeliv og science”, som ifølge Solveig Bendorff ligger godt i tråd med det, forældrene ønsker ifølge en undersøgelse, som Skoleforeningen har foretaget på dagtilbudsområdet. Forældrene vil nemlig gerne, at børnene i dagtilbuddene er udenfor i meningsfyldte rammer.

For at få mest mulig faglighed i projektet har Skoleforeningen allieret sig med Friluftsrådet i Danmark, som understøtter indholdsmæssigt og sørger for, at alle dagtilbud i Sydslesvig får besøg af en naturpædagogisk vejleder fra Danmark.

- For at gøre projektet bæredygtigt, og forankre det i de enkelte institutioner, har dagtilbuddenes planlægningsgruppe udviklet en kasse med redskaber, som kan bruges, når institutionerne går i naturen, også efter projektet er afsluttet.

I forhold til medarbejderne handler projektet om at give dem mulighed for at opleve fællesskab på arbejdspladsen efter en periode under særlige vilkår og at bidrage til at styrke egen modstandskraft og den indbyrdes sociale støtte. Projektet skal også bidrage til at skabe psykisk trivsel og velvære ved en positiv fælles oplevelse og give rammer for et bæredygtigt samarbejde i egen institution, på tværs af institutioner i eget netværk og på tværs af netværk indenfor hele dagtilbudsområdet, siger Solveig Bendorff.

- Det er fantastisk, at alle er så optagede af videndeling, så det tegner allerede virkelig godt for projektet, siger Solveig Bendorff.

Royal udfordring for de ældste i Nibøl

Inspireret af januars tronskifte i Danmark, har de ældste elever i Nibøl lavet egne monogrammer. Og det har på været med til at løfte fællesskabet.

Førstehjælp på skoleskemaet

For nylig havde Treja Danske Skole sat en hel formiddag af til at lære førstehjælp. Men det kunne sagtens have meget mere.