Corona: Skoleforeningen printer værnemidler i 3D

I Skoleforeningens administration i den forhenværende Christian Paulsen Skole står fem 3D-printere og brummer nærmest uafbrudt. De er i gang med at fremstille visirer, det vil sige skærme, der kan give beskyttelse for øjne og mund, til Dansk Sundhedstjeneste.

Initiativet er inspireret af, at undervisningsinstitutioner i Danmark, som har 3D-printere er gået i gang med at producere visirer til sygehusvæsenet. Det hørte Skoleforeningens IT-medarbejder Jens-Christian Bøgh om og kontaktede den konstituerede leder af Skoleforeningens Center for Undervisningsmidler (CfU), Rasmus Raun.

- CfU jo har en række 3D-printere beregnet til udlån til skolerne. Da de jo ikke bruges lige nu, kan de bruges til at lave skærme, siger Jens-Christian Bøgh
Byggeplanen til skærmene har Bøgh downloadet fra en hjemmeside, og de er blevet testet.
- Indkøbsafdelingen på Rigshospitalet i København har kigget på den slags skærme vi fremstiller og har godkendt dem, siger Jens-Christian Bøgh.

Det tager cirka en time at fremstille en skærm, og Rasmus Raun regner med, at CfU kan fremstille cirka 15 om dagen.

- Vi har blandt andet kontaktet Dansk Sundhedstjeneste, for at høre, om de er interesseret, fortæller Rasmus Ravn.

I Dansk Sundhedstjeneste er forretningsfører Tom Petersen meget glad for tilbuddet.
- Det kommer som sendt fra himlen. Værnemidler er særdeles vanskelige at skaffe hjem i disse tider. For tiden har vi nok af dem, men vi er nødt til at opbygge et mindre lager til når kravene til beskyttelse bliver skærpet. Vi håber selvfølgelig, at det ikke kommer så vidt, men vi skal være forberedt, siger han.

Sundhedstjenesten har derfor bestilt 100 skærme hos Skoleforeningen.
- Der er en stor forskel, om private bruger beskyttelse eller de professionelle. Vores medarbejdere er øvede i at gå med værnemidler og de arbejder hele tiden med potentielle risikogrupper. Det handler om at beskytte medarbejderne og de ældre, siger Tom Pedersen.

Produktionen i Skoleforeningen kører nu i fuld sving. Rasmus Raun og Jens-Christian Bøgh sætter printerne i gang og teknisk medarbejder Josef Staudt samler skærmene. Og så er de klar til levering!

Fra tombola til trøstebamser

Centralforvaltningens personaleforening har doneret 77 bløde bamser til Diako-sygehuset i Flensborg.