Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.

Meget af Store Vi-Vanderup Danske Skoles bygningsmasse i Store Vi ligner lige nu en byggeplads. Og det er det faktisk også.

Efter sommerferien gik håndværkerne i gang med en større sanering, der blandt andet omfatter udskiftning af al elektricitet, nye rør, nye vinduer, nyt gulv - med gulvvarme - i stueetagen, nye lyddæmpende gulve på førstesalen og etablering af rednings- og flugtveje, så kvadratmeterne ovenpå må benyttes til undervisning.

Og så kommer der en udbygning i form af en vinterhave på 17 kvadratmeter.

Det er den eneste ekstra plads, byggeriet skaber, så skolen, der er bygget til 40-50 elever, men aktuelt tæller 78, har også efter ombygningen pladsproblemer.

- Det er et vidunderligt sted at være her. Godt nok lever bygningen af det, man putter i den, men så er det ærgerligt, når rammerne ikke er til det, man ønsker at putte i den, siger skoleleder Henner Bock.

Så udfordret på pladsen tænker man på Store Vi-Vanderup Danske Skole ud af boksen og ind på andre kvadratmetre, blandt andet på skolen i Vanderup, hvor indskolingen holder til.

Her holder også førskolebørnene fra Store Vi-Vanderup Daginstitution også til, så der skabes en relation børnene imellem allerede før, de kommer til at gå i skole sammen.

Opfindsomhed

Saneringen af Store Vi-bygningen skal efter planen være færdig, når eleverne kommer igen efter dette års sommerferie. Men skolelederen tvivler på, at planen holder, så han sætter ikke næsen op efter noget før til efterårsferien. Eller måske endda senere end det.

Og indtil da viser lærere og elever fleksibilitet og opfindsomhed for at finde plads at gå i skole på.

- Det er skønt, at alle på skolen holder hovedet oppe i nuværende situation, der er særlig udfordrende. Byggeriet koster ekstra kræfter, men udsigten til, at vores bestående bygning står i pæn stand, fritsætter ekstra energi, siger Henner Bock.

Udveksling for en hel årgang

For første gang har hele 11. årgang på A. P. Møller Skolen i år deltaget i udveksling med jævnaldrende fra Danmark.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.