Aktuelle Corona-informationer til Skoleforeningens forældre 8 maj.2020

Skolerne har igennem de seneste dage gennemført matrikelundervisning (klasseopdelt undervisning på skolen) for klasser i overgange og for elever der skal forberede sig til eksamen. Det handler om, at børn og unge oplever en smule ”normalitet” i hverdagen og hertil hører mødet med institutionen og især de voksne og kammeraterne.

De sociale aktiviteter, der kan initieres mens børnene er på skolen, er lige nu mere vigtige end ellers. Fagligt indhold skal prioriteres i forhold til disse behov. Hver skole har lavet en trinplan for, hvornår hvilke klassetrin kan starte matrikelundervisningen.

Delstatsregeringen har i går meldt ud, at der ikke kommer til at være almindelig undervisning frem til sommerferien, men at man gerne vil gøre det muligt for alle elever at modtage matrikelundervisning.

Alle skoler har udarbejdet hygiejneplaner for institutionen, som elever og medarbejdere gøres bekendt med.

Informationer om nødpasningen

Nødpasning gælder børn, hvor mindst en af forældrene har et systemrelevant arbejde og man absolut ikke har anden mulighed for pasning andre steder.

- Nødpasningen oprettes i det almindelige tidsrum, hvor undervisningen ellers ligger- typisk fra 8-13.

- Er et barn normalt tilmeldt fritidsordningen, kan nødpasningen for det barn udvides til det tidsrum, barnet ellers er i fritidsordningen.

- Forældre, der ønsker at have muligheden for udvidet nødpasning (timer efter kl 13), kan tilmelde deres barn til fritidsordningen mod betaling. Det betyder, at de tilmelder deres barn til fritidsordningen efter gældende regler.

- Elever kan deltage i såvel nødpasning som matrikelundervisning.

Aktiviteter på skolen/ undervisning

• Skolen afgør, hvornår de enkelte grupper møder op på matriklen.
  • Der er intet krav om at alle elever skal være i skole alle ugens dage. Der tages særligt hensyn til elever i udfordringer.
  • Matrikelundervisningen er den nødvendige forankring for fjernundervisningen, som fortsætter sideløbende, i tilpasset omfang.
  • Alle elever skal deltage i den planlagte matrikelundervisning – der er skolepligt.
  • Skolen meddeler den enkelte elev/familie, så det med en uges varsel er kommunikeret, hvornår, hvornår eleven skal være skolen.
  • Der fokuseres på fagene dansk, tysk engelsk, matematik.
  • Skolen har inddelt elevgruppen i ”legegrupper” så der også kan leges på skolen.

Hvem kommer i skole

I uge 20 (11. – 15. maj

Eksamen: 9. og 10. klasse (ESA / MSA)

Matrikelundervisning:

4. klasse

6. klasse

Gymnasieområdet: Vejledning 11. årg. og 12. årg.

I uge 21 (18. – 22. maj)

Eksamen (dansk) ESA+MSA (18. og 19.5.)

Rådgivende undervisning: 9. og 10. klasse

Matrikelundervisning:

4. klasse

6. klasse

Gymnasieområdet: Vejledning 11. årg. og 12. årg.

De næste faser

Undervisningsministeriet i Kiel har besluttet to yderligere faser som starter på et tidspunkt efter den 22. maj.:

Fase 3: Matrikelundervisning for 1., 2., 3., 4., 6., 8., 9. og 10. klasse starter fra den 25.5.

Fase 4: Matrikelundervisning for 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9. og 10. klasse

Der er endnu ikke sat konkrete datoer på, hvornår fase 4 starter.

Udklip fra landsregeringens seneste pressemeddelelse:

Bildung
„Unser Vier-Phasen-Plan ist gut angelaufen. Derzeit befinden wir uns in der zweiten Phase mit weiteren Präsenzangeboten. Ab dem 25. Mai kann an den Schulen die dritte Phase starten“, betont Karin Prien. Unter der Maßgabe der Einhaltung von Abstands- und Hygieneregeln sollen die Schulen schrittweise weiter geöffnet werden. Dazu gehöre auch, die Gruppengrößen in der Notbetreuung an den Schulen bereits ab dem 18. Mai zu erhöhen und ab 25. Mai wieder erste Nachmittagsangebote im Rahmen der Ganztagsbetreuung stattfinden lassen zu können.  Auch Schulmensen und -kantinen sollen parallel wieder geöffnet werden. Details dazu, so die Ministerin, würden jetzt geklärt.

„Wir werden in diesem Schuljahr nicht zu einem regelhaften Unterricht für alle Schülerinnen und Schüler, wie wir es gewohnt sind, zurückkehren können. Das bedeutet auch, dass nicht nur Lernen vor Ort in der Schule stattfindet, sondern dass Digitales Lernen, eigenständiges Lernen zu Hause und Präsenzphasen in der Schule in eine gute Kombination gebracht werden müssen“, so Karin Prien. „Die Schulen stehen in engem Kontakt mit den Schülerinnen und Schülern und deren Eltern und werden rechtzeitig über die nächsten Schritte informieren.“

Læse hele pressemeddelelsen her: https://www.schleswig-holstein.de/DE/Landesregierung/III/Presse/PI/2020/Corona/III_oeffnung.html

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.