Skoleforeningen mindes omkomne børnehavebørn

Mindehøjtidelighed i Flensborg med en krans til børnene fra Ingridhjemmet.

Skoleforeningen mindes omkomne børnehavebørn

Den første søndag i november er »Volkstrauertag« i Tyskland. Her mindes man de døde fra 1. og 2. Verdenskrig. At Dansk Skoleforening for Sydslesvig hvert år deltager i mindehøjtidelighederne har en særlig årsag. 15 danske børnehavebørn og to voksne ledere døde under et bombeangreb i Flensborg i 1943. På kirkegården »Am Friedenshügel« er der en mindesten, hvor der i denne anledning hvert år lægges en krans. Det er en betydningsfuld opgave for Skoleforeningens formand, Udo Jessen og dagtilbudschef Petra von Oettingen:

- Det er hvert eneste år svært for mig at bevare distancen, når man står på stedet og læser navnene og alderen på gravstenen. Krig er noget forfærdeligt og at miste sine børn, små uskyldige mennesker, er nok det forfærdeligste jeg kan forestille mig. At vi har en egen mindesten skyldes, at mindretallet og forældrene dengang ikke ønskede, at børnene og de to voksne skulle begraves sammen med de andre, og at der skulle stå mennesker og heile ved begravelsen. Derfor blev der lavet et særligt gravsted for de stakkels børn og deres voksne pædagoger fra det danske mindretal, siger Udo Jessen.

Royal udfordring for de ældste i Nibøl

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

Inspireret af januars tronskifte i Danmark, har de ældste elever i Nibøl lavet egne monogrammer. Og det har på været med til at løfte fællesskabet.

Førstehjælp på skoleskemaet

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

For nylig havde Treja Danske Skole sat en hel formiddag af til at lære førstehjælp. Men det kunne sagtens have meget mere.