Elever på tværs af grænsen

Skoleforeningens styrelse har på sit møde torsdag aften besluttet, at elever, der flytter bopæl til Danmark, mens de har deres skolegang ved en af Skoleforeningens skoler, kan fortsætte her, indtil afslutningen af det forløb de er i, altså grundskole, ESA/MSA, eller studentereksamen. Skoleforeningen reviderer således en beslutning som blev truffet af tidligere styrelser. Ifølge den slesvig-holstenske skolelov kan hverken Skoleforeningen eller andre privatskoler modtage tilskud for elever, der har deres bopæl uden for Slesvig-Holsten. Derfor har man indtil nu afvist at lade elever fortsætte deres skolegang i Sydslesvig, efter at de er flyttet til Danmark.
Skoleforeningens styrelse besluttede også, at der i særlige tilfælde vil kunne dispenseres for, at eleven kun kan færdiggøre det forløb han eller hun er i gang med.
Antallet af elever/familier, der har haft et ønske om fortsat skolegang i Sydslesvig har i mange år været stabil omkring de fem. Antallet af forespørgsler har dog i takt med dalende boligpriser og andre jobmuligheder i Danmark været jævnt stigende, så det pt. skønsvist ligger nærmere de ti.

Royal udfordring for de ældste i Nibøl

Inspireret af januars tronskifte i Danmark, har de ældste elever i Nibøl lavet egne monogrammer. Og det har på været med til at løfte fællesskabet.

Førstehjælp på skoleskemaet

For nylig havde Treja Danske Skole sat en hel formiddag af til at lære førstehjælp. Men det kunne sagtens have meget mere.