Materialer

Sprogfolderne er en del af Skoleforeningens indsatsområde »Sprog og Læsning«. I folderne finder du oplysninger om, hvordan der arbejdes med sprog og læsning på de forskellige alderstrin, og mange gode tips til, hvordan I som forælder kan støtte dit barn i sprog- og læsetilegnelsen.

Links og apps

Til elever

Den Danske Ordbog

Ordbogen hjælper dig med ordenes stavning, bøjning, udtale, oprindelse, betydning og brug. Hent ordbogen gratis som app til både iPhone og Android!

Til forældre

Den Danske Ordbog

Den Danske Ordbog beskriver ordforrådet i moderne dansk og oplyser om sprogbrug. Hent ordbogen gratis som app til både iPhone og Android!

Sproget.dk

Søg på alt, hvad der vedrører det danske sprog.

Ordstrategiplakat

Ordstrategiplakaten er en del af Skoleforeningens indsatsområde »Sprog og læsning«. Plakaten er til ophæng i alle klasselokaler som støtte i elevens sprogtilegnelse i alle fag. Plakaten kan bestilles gratis på Indkøbskontoret.

Stavestrategifolder

Stavestrategifolderens formål er at stilladsere elevernes tilegnelse af viden og færdigheder om retstavning som en del af fremstillingskompetencen i fagene dansk og tysk.

I vores flersprogede kontekst er det vigtigt at arbejde sprogdidaktisk ved bl.a. at inddrage elevernes sproglige ressourcer i undervisningen. De danske og tyske stavestrategier i ét læremiddel kan danne fælles udgangspunkt for at arbejde dialogisk ved at sammenligne sprogene og strategierne:

Hvad er ens, og hvad er forskelligt, når man arbejder med stavestrategier i dansk og tysk?

Folderen er bygget op, så hvert opslag viser den danske stavestrategi til venstre og den tilsvarende tyske til højre. Samtidig starter folderen med de indre strategier (de røde sider), dvs. de strategier, som eleverne skal lære, dernæst automatisere og anvende – og sidst i folderen de ydre strategier (de grønne sider), hvor eleven bevidst henter støtte i sine omgivelser.

Gennem de løbende dialoger på klassen, med lærer og læringsmakker, får eleverne mulighed for at bygge videre på de ressourcer, de har i deres modersmål, hvilket er vigtigt for deres sproglige udvikling.

Du kan både bestille vores folder og selve plakaten gratis på Indkøbskontoret.

Se plakatens digitale udgave her: