Vesterled er overdraget til Skoleforeningen

Lejrskolen fortsætter nu i Skoleforeningens regi og med nye renoveringsplaner.

Årsmødet i Vesterled forleden var det sidste af slagsen. For når papirerne er blevet godkendt i domstolen, tilhører lejrskolen på den jyske vestkyst ikke længere de to lokale Grænseforeninger i Ribe og Ringkøbing. En proces, som har varet nogle år. Skoleforeningen har allerede i en lang årrække drevet og haft det økonomiske ansvar for lejrskolen – herunder ansat personalet og sørget for renoveringer.

Formanden for Vesterleds bestyrelse, Carsten Dalgaard åbnede årsmødet ved kort og præcist at konstatere:

- Nu opløser vi officielt bestyrelsen for lejrskolen Vesterled. Men bestyrelsen fortsætter som bestyrelse for lejrskolens støtteforening.

Der har været et helt klart ønske fra de aktive i Grænseforeningen, at de gerne fortsat vil tilknyttes til stedet, og der skal således også oprettes et rådgivende organ.

Fremtidssikring

Det var Skoleforeningens skolechef Søren Neess Priisholm, som førte igennem den mere officielle del af overdragelsen. Han har siddet i Vesterleds bestyrelse som Skoleforeningens repræsentant og har forberedt overdragelsesprocessen.

- Jeg har haft tre opdrag: At gøre klar til overdragelsen, at sikre, at vi kan bevare den viden, der ligger i den nuværende bestyrelse og at komme med forslag til, hvordan vi også rent bygningsmæssigt kan fremtidssikre Vesterled. Og jeg er glad for, at alle tre opdrag er løst, sagde han.

- Det er en helt særlig gave, som Grænseforeningerne i Ribe og Ringkøbing giver Skoleforeningen i dag, sagde Skoleforeningens Direktør Lars Kofoed-Jensen på årsmødet.

- Det er en ubetalelig beliggenhed med et stykke dansk natur, som jeg tror, at alle vi med tilknytning til Danmark ved er noget helt særligt. At vores børn og unge kan få mulighed for at få sand mellem tæerne og vind i håret sådan et sted er et privilegium, sagde han.

- Et hav af vores børn har fået helt enestående sommeroplevelser i Vesterled, også de af vores børn, hvor forældrene aldrig ville have råd til at holde Vesterhavsferie midt inde i klitterne, sagde han.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.