Stor pengegave til skolekor

Ejderskolens kor har i år modtaget Slesvigsk Samfunds Fonds’ pris på 50.000 kroner.

- Jeg er både målløs og glad. Det er en stor ære og jeg er helt overvældet over, at koret nu har modtaget den store pris, siger korleder Bente Lange, som også er lærer på Ejderskolen i Rendsborg.

Under prisoverrækkelsen på Centralbiblioteket i Flensborg sagde fondens formand, den tidligere danske generalkonsul i Flensborg, Henrik Becker-Christensen, at koret med sit mangeårige virke har været med til at holde den danske sangtradition og dermed det danske sprog i hævd.

- Det er et skolekor med en musikalsk udtryksform, der spiller både på det individuelle og det sociale aspekt – og dermed styrker begge dele. Samtidig er koret også en fremragende repræsentant for Ejderskolen i mange sammenhænge – både i det daglige og ved større arrangementer.

Sang for dronningen

Ejderskolens kor er hvert år ude og synge til et utal af arrangementer.
- Et af højdepunkterne har selvfølgelig været, da vi for et år siden optrådte ved receptionen på Flensborghus i anledning af H.M. Dronningens besøg i Sydslesvig, siger Bente Lange.

Desværre har Corona foreløbig sat en stopper på korets aktiviteter.
- Vi var ellers klare til at synge til Genforeningsfesten i Flensborg her i foråret, siger Bente Lange som endnu ikke har konkrete planer for, hvordan koret vil bruge pengene.

Ejderskolens kor har eksisteret siden skoleåret 2009/2010 og har et stabilt antal på cirka 60 korsangere.

Slesvigsk Samfunds Fond er en fond under Grænseforeningen

Royal udfordring for de ældste i Nibøl

Inspireret af januars tronskifte i Danmark, har de ældste elever i Nibøl lavet egne monogrammer. Og det har på været med til at løfte fællesskabet.

Førstehjælp på skoleskemaet

For nylig havde Treja Danske Skole sat en hel formiddag af til at lære førstehjælp. Men det kunne sagtens have meget mere.