Stor finaleoplevelse for Karlsson Vuggestue

Vuggestue i Slesvig kommer hjem med mange gode oplevelser fra årets Kita-Preis.

Stor finaleoplevelse for Karlsson Vuggestue

Medarbejdere, forældre og børn fulgte i Karlsson Vuggestue via skærmen, da der var prisoverrækkelse til årets tyske »Kita-Preis« i Berlin. Desværre nåede den danske institution i Slesvig ikke en af de to førstepladser, men fik sammen med fem andre finalister en særlig anerkendelse.

- Hele processen har været en stor oplevelse for os, siger vuggestuens konstituerede leder, Maj-Britt Reimann.

Reflektioner

- Vi har jo været igennem en lang refleksionsproces i teamet, og det har skabt noget udvikling, siger hun.

Og det har også været lærerigt at møde så mange andre dygtige dagtilbud fra hele Tyskland.

- Der er rigtig meget vi kan tage med som inspiration, siger hun.

Ti dagtilbud fra hele Tyskland var med ved uddelingen af den tyske dagtilbudspris 2023. For sjette gang blev prisen uddelt af blandt andet Forbundsministeriet for Familie og »Deutsche Kinder- und Jugendstiftung« for dagtilbuddenes enestående præstation.

Tidlig udvikling

- Den, der engagerer sig i børns udvikling, åbner tusinde døre for børnenes senere liv. Prisen giver pædagogiske fagfolk mulighed for at vise, hvor mangfoldigt deres hverdag er. Og den illustrerer på en enestående måde, hvad videnskaben for længst har bevist: Investeringer i tidlig udvikling af børn er det værd«, sagde forbundsministeren for familie, Lisa Paus, i sin åbningstale.

- Hjertelig tillykke til alle, der hver dag med stor ekspertise, opfindsomhed og masser af hjerteblod arbejder for, at vores børn får den bedst mulige støtte og opvækst«, sagde Anne Rolvering, administrerende direktør for “Deutsche Kinder- und Jugendstiftung”.

Førstepladsen gik til børnehaven Heide-Süd i Halle, Sachsen-Anhalt. Børnehaven overbeviste juryen med deres særlige strukturer, hvor det er børnenes impulser, der afgør dagens gang, så børnene lever deres egen rytme hver dag: alt er frivilligt for dem, og der er ingen strukturelle retningslinjer gennem en fastlagt dagsorden eller styrede fællesaktiviteter. I stedet lader personalet sig lede af børnenes interesser og behov.

Royal udfordring for de ældste i Nibøl

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

Inspireret af januars tronskifte i Danmark, har de ældste elever i Nibøl lavet egne monogrammer. Og det har på været med til at løfte fællesskabet.

Førstehjælp på skoleskemaet

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

For nylig havde Treja Danske Skole sat en hel formiddag af til at lære førstehjælp. Men det kunne sagtens have meget mere.