Risums bier har fået flere blomster

Dagen før påskeferien havde Risum Skole/Risem Schöjl sin årlige plantedag.

Igen i år har Risum Skole/Risem Schöjl ydet en stor indsats for de lokale bier.

De seneste år har skolen med velvillig støtte fra blomsterbutikker i området kunnet plante i hundredvis af blomster, så bierne har nok at leve af, fortæller skoleleder Berit Nommensen, der gætter på, at der også i år er kommet mindst 100 planter.

- Det er løg fra de planter, der er blomstret af og ikke kan sælges mere, og i stedet for at smide dem ud, samler butikkerne dem til os, fortæller skolelederen.

Lindenblüte i Risum-Lindholm, Stauden Hansen i Breklum og Obi i Nibøl leverede i år ikke blot løg, men også frø og havehandsker, lige som en far gennem sit arbejde kunne overraske og levere stokroser direkte fra selveste Emil Noldes have.

Fra Nordfrislands Amt har skolen deruden fået en pose penge til indkøb af insekt- og humlehoteller og til at plante lokale træsorter.

Aldrig for mange

Men dagen før påskeferien var det »kun« blomsterløgene, der stod for tur.

Rundt omkring på skolen er der efterhånden rigtig mange blomster, men selv om hyancinter i alle farver strålede om kap med et hav af påskeliljer lykkedes det alligevel at finde huller og endnu ikke beplantede områder at putte løgene i.

- Det bliver mere og mere. Og vi bliver gerne ved, for blomster kan man ikke få for mange af, sagde lærer Thora Kahl, inden hun begav sig ud i regnen og delte havehandsker ud til indskolingseleverne.

Dagen sluttede på grund af regnen ikke som planlagt med bål, men med leg, spil og boller af snobrødsdejen.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.