Paul Salwik vinder kampvalget

Skoleforeningens nye formandskab er Paul Salwik og Troels Kaysen.

Paul Salwik er ny formand for Dansk Skoleforening for Sydslesvig. Han vandt kampvalget mod Skoleforeningens fungerende næstformand, Andrea Heimrath med 31 mod 27 stemmer. I sin tale forud for valget kom han ind på, at der er brug for en kulturforandring:

- Jeg stiller op som formand for Skoleforeningen, fordi jeg tror, jeg kan gøre en forskel, fordi jeg tror, jeg kan være med til at skabe en kulturforandring, som jeg er overbevist om, at Skoleforeningen har brug for, sagde han.

- Der er behov for, at medarbejderne inddrages, at vi har en samarbejdende ledelse og ikke mindst et samarbejde, der er præget af gensidig respekt. Ud fra mit eget kendskab til og erfaring med ledelse er jeg ikke i tvivl om, at en inddragende og demokratisk ledelseskultur resulterer i meget mindre sygefravær, større tilfredshed og frem for alt de bedst mulige læringsmiljøer for vores børn, sagde Paul Salwik

- Vi har brug for en klart defineret kultur i Skoleforeningen. At definere denne kultur er vores fælles opgave, og den skal inkludere os alle: medarbejder, leder, driftsråd og direktion, støttet af Fællesråd, Styrelsen og formandskabet.

Troels Kaysen var eneste kandidat til næstformandsposten. Han fik 54 ud af 59 stemmer.

- Jeg vil gerne være næstformand, fordi jeg vil sætte et  større aftryk på den fremtid  og de udfordringer Skoleforeningen står over  for, for eksempel heldagsskolen, medarbejdernes trivsel, kvalitetssikring og en bedre information af Fællesrådet, sagde han.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.