Michael Moos-Bjerre: Avisen har nogle fejlslutninger

Konsulentvirksomhed forsvarer beregningen af forskellen i undervisningstid nord og syd for grænsen

Michael Moos-Bjerre: Avisen har nogle fejlslutninger

Skoleforeningens Fællesråd var i går samlet til et ekstraordinært møde for at diskutere og godkende den eksterne undersøgelse, som konsulentvirksomheden Moos-Bjerre har produceret for Fællesrådet.

I en præsentation kom Michael Moos-Bjerre ind på en række artikler i Flensborg Avis. Avisen har regnet sig frem til, at forskellen i lærernes undervisningstid nord og syd for grænsen er betydelig lavere end det, konsulentrapporten lægger op til (avisen nævner ikke et selv et tal). I rapporten står der, at lærerne i Sydslesvig underviser cirka 16 procent mindre end i Danmark (på gymnasieområdet er det ifølge Moos-Bjerre cirka 20 procent). Michael Moos-Bjerre forsvarede rapportens resultat således:

- Der har været nogle forskellige fremstillinger i Flensborg Avis, og dem vil jeg gerne give en lille krølle. Der bliver skrevet, at rapporten ikke specifikt tager hensyn til, at man i Danmark indregner lejrskole i undervisningstiden, mens man ikke gør det i Sydslesvig. Det er rigtigt, at vores fremstilling ikke specifikt tager hensyn til lejrskoler, og det gør den ikke, fordi der er ret forskellig praksis for, hvordan man håndterer lejrskoler nord for grænsen. Men i de fremstillinger jeg kunne læse i Flensborg Avis, er der efter min vurdering nogle fejlslutninger. For der forudsættes, at alle lærere i Sydslesvig er på lejrskole indenfor et skoleår, og sådan forholder det sig simpelthen ikke. I Skoleforeningen er det måske hver anden lærer, der er på lejrskole. Det betyder, at det tal, der har været fremme i Flensborg Avis skal divideres med to. I Danmark er det nok højst hver femte lærer, der er på lejrskole. I nogle kommuner er de slet ikke på lejrskole, så der burde tallet divideres med fem. Når Flensborg Avis derfor mener, at vi har lavet en fejlberegning af lærernes undervisningstid, så er denne fejlberegning i hvert fald massivt mindre, end avisen mener, sagde Michael Moos-Bjerre.

Han mener også, at Flensborg Avis bruger et forkert gennemsnitstal når de regner på undervisningstid nord og syd for grænsen:
- Man kan ikke tage det kunstigt høje tal på 672 undervisningstimer i Sydslesvig, som vi har regnet os frem til i rapporten. Som nævnt før, har vi der nemlig pillet en række lærere ud, som har en meget lav undervisningstid, fordi de har særlige opgaver i Skoleforeningen. Det har vi gjort, for – i lærernes favør - at begrænse den forskel der er mellem undervisningstiden i Sydslesvig og Danmark. Men når man laver sammenligninger, bliver man nødt til at tage det rene tal, som er på 642 undervisningstimer, sagde Michael Moos-Bjerre.
- Det har vi også gjort i rapporten, hvor vi sammenligner undervisningstiden i de to lærergrupper i fire forskellige modeller. Afhængig af modellen lander vi på en forskel på ti til 20 procent. Det er selvfølgelig en stor forskel, men selv i den model, der er mest i lærernes favør, lander vi på en forskel i undervisningstid på ti procent, sagde Michael Moos-Bjerre.

Efter nogle få opklarende spørgsmål godkendte forsamlingen rapporten enstemmigt

Fra tombola til trøstebamser

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

Centralforvaltningens personaleforening har doneret 77 bløde bamser til Diako-sygehuset i Flensborg.