Institutionerne er lukket

Kære forældre, kære børn

Delstatsregeringen har nu besluttet, at alle dagtilbud og skoler i Slesvig-Holsten er lukket frem til slutningen af den slesvig-holstenske påskeferie (19. april)
Lukningerne rejser selvfølgelig mange spørgsmål hos både forældre og medarbejdere. Dem finder vi svar på i de næste dage
På dagtilbudsområdet og for skoleelever i 1. til 6. klasse bliver der oprettet nødgrupper for de børn, hvor begge forældre arbejder i den systemrelevante infrastruktur, for eksempel sundheds- og sikkerhedssektoren eller forsyning (eks. energi, vand, fødevarer, medicin). På skoleområdet har myndighederne fastlagt, at nødgrupperne i første omgang kører frem til den 18. marts. På dagtilbudsområdet til den 20. marts.
Hvor det er muligt organiserer den enkelte skole meningsfuldt skolearbejde. Det kan for eksempel være over intra eller anden digital kommunikation. Vi vil gerne opretholde en form for undervisning af eleverne.
Det er nogle særlige og udfordrende tider. Dansk Skoleforening for Sydslesvig ønsker alle børn, forældre og ansatte, at de kommer godt igennem de næste dage og uger.

Liebe Eltern, liebe Kinder
Die Landesregierung hat beschlossen alle Kindertagesstätten und Schulen im Land bis zum Ende der schleswig-holsteinischen Osterferien geschlossen zu halten (19. April). Die Schließungen werfen natürlich viele Fragen auf, auf die wir in den nächsten Tagen Antworten finden werden.
Für Kitas und Kinder der Klassen 1-6 werden Notgruppen eingerichtet, damit Kinder betreut werden können, wenn beide Eltern oder ein alleinerziehender Elternteil in systemrelevanten Bereichen arbeitet. Zu den Arbeitsbereichen gehört beispielsweise die Infrastruktur des Gesundheitsbereiches (u.a. Kliniken, Pflege, Unternehmen für Medizinprodukte), Versorgung (Energie, Wasser, Lebensmittel, Arznei), Justiz, Polizei, Feuerwehr. Für Schulen gilt dies vorerst bis zum 18. März, für Kitas bis zum 20. März
Um eine Form von Unterricht aufrecht zu erhalten, organisiert die Schule, wo es möglich ist, sinnvolle schulische Arbeit, zum Beispiel über das Schulintra oder andere digitale Kommunikation.
Es sind ungewöhnliche Zeiten. Dansk Skoleforening for Sydslesvig wünscht allen Kindern, Eltern und Mitarbeitern, dass sie gut durch die nächsten Tage und Wochen kommen.

Kære forældre, kære børn

Liebe Eltern, liebe Kinder

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.