Fællessang er ikke gammeldags

Spil dansk 2019 er kommet til Sydslesvig.

Fællessang er ikke gammeldags

Flere hundrede børn fra de danske dagtilbud og skoler i Flensborg tyvstartede i dag »Spil Dansk Ugen«.
- I år starter vi en uge før, da vi traditionelt holder vores fællessang på Søndertorv om torsdagen. Og næste torsdag er der helligdag i Slesvig-Holsten, fortæller Marc Rickertsen fra Spil dansk organisationsgruppen i Sydslesvig.
- Det er ellers meget vigtigt, at vi afholder »Spild dansk« om torsdagen. Det har vi gjort siden 2001 og hvert år bestiller vi også Idrætshallen, hvis der skulle være dårligt vejr – men det har der aldrig været, siger Marc Rickertsen.
Det er fællessangen, der trækker de unge på Søndertorv. I år blev der blandt andet sunget Kim Larsen og Rasmus Seebach, men også traditionelle danske sange.
- De unge synes slet ikke, at fællessang er noget gammeldags. De elsker det, siger Marc Rickertsen.

Tirsdag spillede den sønderjyske singer/songwriter Rikke Thomsen den første spil dansk koncert i Agtrup. I løbet af de næste to uger er der masser af lejlighed til at høre sydslesvigske børn synge, synge selv eller gå til koncert. Se et uddrag af programmet her:

Fredag den 25. oktober 2019

Flensborghus, Norderstr. 76, Flensborg
Forsalg: 19 € / SSF-medlemmer 14 €
Ved indgangen: 21 € / SSF-medlemmer 16 €

Det er Danmarks største musikbegivenhed, og musik og sang popper op alle mulige og umulige steder. I år er sangen i centrum, og Spil Dansk sørger for, at fællessang får et massivt comeback. Musik - og et levende musikliv er en essentiel del af et velfungerende samfund, som binder os sammen på tværs af alder, køn og etnicitet.

FAKTA OM SPIL DANSK UGEN:
* Spil Dansk Ugen er årets store fest for dansk musik og musikliv.
* Der sker noget overalt i landet og udover landegrænsen: på skoler, sygehuse, spillesteder, virksomheder, biblioteker, kirker, kulturhuse m.m.
* Kunstnere og arrangører er en blanding af professionelle, amatører, frivillige og lokale ildsjæle.
* Spil Dansk er blevet Danmarks største musikbegivenhed i al sin bredde og mangfoldighed.
* En lang række radiostationer, bl.a. hovedparten af DR’s radiokanaler, spiller en dag i ugen lutter dansk musik.
* Spil Dansk-foreningens ejerkreds består af Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund, Musikforlæggerne, Koda og Danske Populær Autorer.
* Spil Dansk samarbejder i 2019 officielt med 32 kommuner. Mange andre kommuner bakker også op.
* Læs mere om Spil Dansk, tilmeld arrangementer, find genvej til fællessang og tjek kalenderen på spildansk.dk

Udveksling for en hel årgang

For første gang har hele 11. årgang på A. P. Møller Skolen i år deltaget i udveksling med jævnaldrende fra Danmark.