Den Sydslesvigske skrivekonkurrence

Elev på Hans Helgesen-Skolen glæder sig over fornem hædring.

Den Sydslesvigske skrivekonkurrence

Forleden kårede Skoleforeningen årets vinder af den Sydslesvigske Skrivekonkurrence for elever i 4. og 5. klasse. Vinderen blev Leni Marie Miehe, der går i fjerde klasse på Hans Helgesen-Skolens i Frederiksstad. Tina Joost (Pædagogisk konsulent for dansk) og Runa Barbara Petersen (Konsulent for pædagogisk læringscenter, besøgte skolen for at overraske eleverne og deres dansklærer med en lille fejring.

Boggave

Leni Marie Miehe fik overrakt et diplom samt en flot boggave for at have skrevet en særdeles god tekst om et »fødselsdagsmirakel« inden for det på forhånd givne emne »længsel«. Kåringen blev især begrundet med Lenis fine måde at bruge ”showing” på, altså at man viser noget i stedet for bare at fortælle det. Derudover har Leni formået at favne mange aktuelle emner som sorg, længsel, den første kærlighed, skilsmisse, nye venskaber i sin tekst, hvilket juryen fremhævede.

Nye bærbare

- Det var første gang, at vi brugte de nye bærbare computere til en større skriveprocesopgave, og jeg er meget glad for at have vundet skrivekonkurrencen, fortæller en stolt Leni.

Udover en individuel præmie til Leni kunne klassen glæde sig over at have fået en tur til Danfoss Universe inkl. transport og undervisningsforløb som fællesgave.

- Der udbrød stor jubel i lokalet, og klassen gik straks i gang med at undersøge mulighederne for at komme afsted, forklarer en rørt dansklærer Jochen Ravens og fortsætter:

- Nu, hvor de har klaret det så godt, bliver jeg nok nødt til at give is til klassen. Det har de også virkelig gjort sig fortjent til.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.