Den klingende julekalender

- Adventstid og jul er for de fleste mennesker også genkendelsens glæde ved at lytte til de melodier og den musik, som knytter sig til højtiden. Derfor skal den heller ikke mangle dette år, siger orkesterleder Bente Stenger.

Hver dag i december kan man åbne en luge i julekalenderen på Skoleforeningens hjemmeside og møde en instrumentalelev og en julemelodi.

- Vi har ”rystet posen” og spurgt en række orkester-medlemmer i ”alle størrelser” om at være med, siger Bente Steng.

Man møder bl.a. en nystartede blæserelev på Hans Helgesen-Skolen, som endnu kun kender undervisning »med stor afstand eller bag beskyttelsesskærm«, en studerende i København, som ikke kunne komme hjem til prøver med SKURK i efteråret, et kærestepar, et søskendepar og en lille familie, som har den store fordel gerne at måtte spille med hinanden – i alt 29 elever, som fik en enkelt uge til at forberede et musikalsk bidrag.

- Musikken har spillet hele tiden under Corona. Vi har gjort os erfaringer med online-undervisning, med at opdele Frederiksstad Orkestret i mindre grupper og med SKURK-prøver i et stort rum med plads til alle og 2,5 meters afstand mellem musikerne (til alle sider). Det har været gode og nyttige erfaringer. Alligevel er der naturligvis noget, vi savner utrolig meget. Det sociale aspekt ved at spille musikken sammen og de mange arrangementer og koncerter, vi elsker at arbejde hen imod. Især julemåneden plejer at være en ekstra travl tid for ensembler og orkestre, siger Bente Stenger.

De særlige omstændigheder denne december giver nu tid og plads til at udvikle helt andre ideer og Julekalenderen har været et nyt og sjovt projekt for alle medvirkende elever, men sandelig også for os blæserlærere Bente Stenger, Bjarne Stenger-Wullf og Ulrike Sukohl.

- Nogle af indslagene er optaget hjemme hos de enkelte musikere, de fleste på Hans Helgesen-Skolen, hvor vi en stormfuld novemberdag lod os indfange af julestemning - godt hjulpet på vej af julepynt skabt af elever fra 5.-6. klasse og formningslærer ved Hans Helgesen-Skolen Anne Schildt. Det er vores ønske, at Den klingende julekalender kan sprede varme og glæde, give en god start på dagen, frembringe smil på læben og minde os om, at selvom alting er anderledes denne december, så er julens budskab og alt det vi elsker ved julen stadig det samme: et lille lys i mørket…..

Julekalenderen findes fra den 1. december på www.skoleforeningen.org

Det handler om mod

Mod er en styrke. Og selv om ikke alle synes, de er modige, er de det måske alligevel. Det ved indskolingen i Store Vi-Vanderup.