1500 bærbare til skoleelever

Alle eleverne i 4. til 6. klasse skal udstyres med lånemaskiner til at tage med hjem inden jul.

1500 bærbare til skoleelever

Dansk Skoleforening for Sydslesvig har fået andel i den tyske »Digitalpakt«, hvor det offentlige investerer i digitaliseringen af skolerne. Der er tale om små to millioner euro, foreningen har fået stillet til rådighed til konkret udvikling af institutionernes digitale muligheder.

- »Digitalpakt« er delt op i tre områder: Ledninger, trådløst netværk og udstyr. Slutmålet er, at vi har ens forudsætninger for alle skoleelever i Sydslesvig, siger Skoleforeningens it-chef, Leif-Olaf Truelsen-Knigge.

I Skoleforeningen er man ret langt både i forhold til de ledninger som sikrer hurtigt internet i alle institutioner og trådløse netværk som sikrer kommunikationen i institutionen. En betydelig sum er gået til at sætte skærme op i alle klasselokaler.

I forhold til computere følger Skoleforeningen den strategi, at eleverne kommer med egne maskiner (for eksempel bærbare eller iPads) fra 7. klasse. Det kan blive suppleret med låne-maskiner, hvor der er et sociale behov. For at sætte skub i den digitale udvikling i de mindre klasser satser Skoleforeningen nu også på at alle elever i 4. til 6. klasse skal have bærbare computere. Skoleforeningen har derfor bestilt 1500 låne-bærbare, som eleverne får med hjem. Maskinerne forventes at blive leveret i oktober eller november.

- Vi har haft forskellige overvejelser, hvordan vi bruger maskinerne bedst. At bruge økonomi på »eksamensmaskiner«, det vil sige computere, som udelukkende må bruges til eksamen, som man kender det i Tyskland, ønsker vi ikke. Men vi ser et behov for computere i 4. til 6. klasse uden at vi mener, at vi kan gå til forældrene med en forventning om, at de skal købe dem, ligesom vi har det fra 7. klasse og opefter. Derfor har vi besluttet at arbejde med lånemaskiner i disse årgange, siger Skoleforeningens skolechef Søren Neess Priisholm.

Fra tombola til trøstebamser

Centralforvaltningens personaleforening har doneret 77 bløde bamser til Diako-sygehuset i Flensborg.