Lejrskolen Rendbjerg

Booking

"Sydslesvighjemmet Rendbjerg" (eller bare lejrskolen Rendbjerg, i daglig tale) er ejet af Skoleforeningen og fungerer som lejrskole for børn og unge fra Sydslesvig. Skoler fra Sydslesvig booker via intranet (sharepoint) på sitet "Rejsekontoret". Danske skoleklasser er også velkomne på Rendbjerg, hvis de er der sammen med en sydslesvigsk venskabsklasse.

Beliggenhed

Lejrskolen, som ligger smukt ved Flensborg fjord, blev indviet 24. maj 1956. Hovedbygningen har været ejet af Teglværksejeren Ditmer som solgte det til Skoleforeningen. Tilbage i tiden har der ligget et teglværk lige ved siden af lejrskolen. I vandkanten kan man stadig finde gamle teglsten, der står Rendbjerg på. Lejrskolens adresse er Rendbjergvej 2, 6320 Egernsund, Danmark.

Faciliteter

Lejrskolen består af en hovedbygning og en soveafdeling, kaldet "barakkerne". Barakkerne består af to sammenhængende fløje. Begge afdelinger består af to soverum, hvor der i hvert rum er 12 køjesenge. I alt er der 4 enkeltværelser til de voksne med håndvask. Hver afdeling har et stort toilet og baderum samt ekstra toiletrum. Desuden er der et fælles opholdsrum med køleskab, kaffemaskine, mikroovn og service. Desuden er der en skolestue med borde og stole, tavle, computer med internetadgang samt skabe med forskellige spil, sangbøger, dyrebøger, papir, sakse osv.

Hovedbygningen består af 2 spisesale, 1 buffetrum, køkken, opvaskerum, depotrum, 1 toilet (personale), kontor/personalerum, 2 rengørings og opbevaringsrum, 1 vaskerum med vaskemaskine, tørretumler og tørreskabe. Desuden har vi på kontoret en kopimaskine. 1. sal er ikke i brug.

Udenfor

1 træskab med sandting: spande, skovle osv.
Fiskenet, pandekagepander til bål, bolde, boldtræ, ketcher osv.
Basketballnet, borde, bænke og 1 stor grill.
1 tørresnor.

Fodboldmål man kan flytte rundt på.
Stor græsplæne ned til vandet.

Området

Til højre for lejrskolen ligger en lystbådehavn, de har en lille kiosk. Til venstre ligger Esbjerg kommunes feriekoloni. De har en stor boldbane som vi godt må låne, hvis de ikke selv bruger den. Husk at spørge først. Til lejrskolen hører et lille stykke skov med en stejl skrænt. Lige ved vandkanten går Gendarmstien. Der kan man gå dejlige ture, f.eks. til

• Broager ca. 4 km (hyggelig kirke med park)
  • Cathrinesminde ca. 7 km
  • Egernsund ca. 2 km
  • Gråsten ca. 5 km

Andre idéer til udflugter

• Cathrinemindes Teglværksmuseum (få evt. en guide til at vise rundt og fortælle)
  • Historiecenter Dybbøl Banke
  • Oplevelsesparken Universe (giver i særlige tilfælde en gratis bus, hvis I booker et undervisningsforløn)

Bemærk, at der i 2005 blev vedtaget en ændring af »Museumsloven« i Danmark, hvorefter museer, der modtager statsstøtte, vederlagsfrit skal give adgang til børn og unge under 18 år.

Spørgsmål

Har du spørgsmål til lejrskolen Rendbjerg, så kontakt køkkenleder Susanne Breede på tlf. 0045 43584105eller Susanne.Breede@skoleforeningen.org eller kontakt rejsekontoret@skoleforeningen.org.