Tarp er med i finalen

Danske og tyske børn i Tarp håber på fornem forbundstysk pris. Se også Sat 1 nyhedsudsendelsen om emnet.

Tarp er med i finalen

Danske og tyske børn i Tarp håber på fornem forbundstysk pris.

I maj uddeles der »Deutscher Kita-Preis«i Berlin, og med blandt de ti finalister er Tarp danske Børnehave og Treene-Skolen som del af »BildungsCampus Tarp«

- Vi er rigtig stolte over, at det gode samarbejde, vi har i Tarp, har fået denne opmærksomhed, siger Majbrit Herrgut, som er dagtilbudsleder i Tarp.

BildungsCampus Tarp er en sammenslutning af forskellige aktører inden for uddannelsesområdet i landsbyen. Skoler, dagtilbud, foreninger, kirken og politikere er med til at udvikle uddannelsestilbuddene i Tarp.

Et kulturmøde

- Initiativet er et kulturmøde. Vi bruger hinanden, vi informerer hinanden, og vi finder på fælles tiltag, siger Majbrit Herrgut.

- Samarbejdet er vidtfavnende. Alle byder ind med noget. Førskolebørnene fra den danske og to tyske børnehaver går til svømning sammen og lærer om konflikthåndtering, den lokale SSF-formand læser danske historier i den tyske børnehave, pædagogerne efteruddanner sig sammen, og skolens og dagtilbuddets børn deltager i en række fællesarrangementer og projekter, siger hun.

Og det er netop de ønsker, dommerpanelet bag prisen har til regionalt samarbejde.

I de kommende uger kommer dommerne på besøg i Tarp for at se nærmere på samarbejdet.

»Deutscher Kita-Preis« bliver uddelt i et samarbejde mellem det tyske børn- og unge ministerium i Berlin, forskellige stiftelser og magasiner.

Dommerpanelet består af eksperter på uddannelsesområdet, og de vil se på, hvordan BildungsCampus sætter børnene i centrum, hvordan erfaringer bliver udvekslet, hvordan forældrene inddrages, og hvordan man lærer af hinanden.

Blandt finalisterne finder dommerne så en vinder, som får 25.000 euro og fire andenpladser, der hver får 10.000 euro til at udvikle samarbejdet.

Mere end 1600 dagtilbud og initiativer har ansøgt om at få tildelt prisen i 2019.

Udveksling for en hel årgang

For første gang har hele 11. årgang på A. P. Møller Skolen i år deltaget i udveksling med jævnaldrende fra Danmark.