Sydslesvigske elever er velsete i efterskolemiljøet

Efterskolernes Dag er et succesfuldt initiativ til kulturel udveksling og uddannelsesmuligheder – og elever fra Sydslesvig er meget velkomne.

Efterskolerne spiller en vigtig rolle i dansk uddannelsessystem, og for mange unge er et efterskoleophold en afgørende periode præget af personlig udvikling og kulturel forståelse.

For at fremme kendskabet til efterskolerne og øge muligheden for at deltage i dette unikke uddannelsesmiljø hos de unge i Sydslesvig arrangeres der årligt en særlig begivenhed – Efterskolernes Dag.

- Efterskolernes Dag er en fantastisk mulighed for forældre og elever for at udforske og forstå efterskolernes verden, siger Stephanie Schönbeck-Graf, som er Skoleforeningens konsulent for uddannelse og job.

Hun har arrangeret dagen sammen med Skoleforeningens Rejsekontor.

- For mange af forældrene er efterskolerne ikke det typiske skolemiljø, de kender til, og det kan være en udfordring at overveje at sende sine børn på en efterskole, især når de skal rejse langt, som nogle af de store efterskoler kræver.

Tror på værdien

Stephanie Schönbeck-Graf har været involveret i Efterskolernes Dag i mange år, og hun tror på værdien af at bringe efterskolerne tættere på potentielle elever og deres familier.

- Det har været rigtig godt, siger hun.

- Når elever og forældre får mulighed for at møde efterskolerne ansigt til ansigt, får de ikke kun information, men også en fornemmelse af miljøet og mulighederne. Det er mere håndgribeligt og gør beslutningsprocessen lettere.

En vigtig faktor for succesen med Efterskolernes Dag er deltagelsen af elever fra efterskolerne selv.

- Det er afgørende at have elever med, som kan dele deres egne oplevelser og perspektiver, siger Stephanie Schönbeck-Graf.

- Deres tilstedeværelse giver et levende indblik i livet på en efterskole og tilføjer en værdifuld dimension til arrangementet.

Selvom sygdom for nylig spillede årets arrangement et puds, så der var lidt lavere deltagelse end tidligere, mener Stephanie Schönbreck-Graf stadig, at mangfoldigheden af efterskoler var tilstrækkeligt repræsenteret.

- Vi har en god blanding af forskellige typer efterskoler fra idrætsefterskoler til almen undervisning og endda en ordblindeefterskole, fortæller hun.

- Det viser bredden af muligheder for eleverne og matcher forskellige interesser og behov. Og efterskolerne er gennem snart 20 år gerne kommet til messen i Sydslesvig.

»Elsker vores elever«

- Efterskolerne elsker vores elever. Vores børn er kendt for deres sociale kompetencer og kulturelle mangfoldighed, hvilket tilføjer en ekstra værdi til efterskolemiljøet. Derfor er det naturligt, at efterskolerne har et ønske om at tiltrække dem, siger Stephanie Schönbeck-Graf.

Hun peger også på en interessant udvikling i tendensen til at melde sig til en efterskole tidligere.

- Vi ser, at flere forældre allerede begynder at overveje efterskoler til deres børn i sjette klasse, bemærker hun.

- Det vidner om en stigende interesse og forståelse for efterskolernes værdi tidligt i børnenes skolegang. I sidste ende er Efterskolernes Dag ikke kun en succes for arrangørerne, men også for de familier og elever, der deltager. Det skaber muligheder for kulturel udveksling, personlig udvikling og informeret uddannelsesvalg.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.