Rekordmange børn til filmfestival

Igen i år var der også et tilbud til de ældste børnehavebørn.

Rekordmange børn til filmfestival

»Buster på farten« i Sydslesvig slår i år rekordantallet af deltagere, som ellers blev opstillet så sent som i sidste efterår. I år deltager 27 dagtilbud og 29 skoler – i alt 3300 børn/unge og 275 voksne (pædagoger/lærere) fra de danske skoler og børnehaver. Den mobile børnefilmfestival »Buster på farten« afholdes for de ældste børnehavebørn og elever i 1.-6.klasse. Fra i dag og hele ugen vises der børnefilm af høj kvalitet og med tilhørende undervisningsmateriale til for- og efterberedning. Filmene vises i biograferne i Rendsborg, Slesvig, Husum og Flensborg. I år vises filmatiseringen af Thorbjørn Egners børnebogsklassiker»Dyrene i Hakkebakkeskoven«. For de ældre elever vises filmene Vitello, Landet af glasogHacker.

- »Buster på farten« er dansk kulturformidling, og det at se danske film er selvfølgelig også sprogtilegnelse, siger konsulentvikar for pædagogisk læringscenter, Gitte Enke.
Hun bemærker, at der i år er kommet en del flere børnehaver med til filmfestivallen.
- Det er helt klart noget, der har været efterspurgt på dagtilbudsområdet. De ældste børnehavebørn har sidste år været med for første gang, og i år er antallet næsten fordoblet til 27 institutioner, siger Gitte Enke.
Det er en logistisk udfordring at få langt over 3000 elever ind og se de forskellige film.
- Det kan kun lade sig gøre med ekstra indsats hos det pædagogiske personale og den er vi rigtig glade for, siger Gitte Enke.

Udveksling for en hel årgang

For første gang har hele 11. årgang på A. P. Møller Skolen i år deltaget i udveksling med jævnaldrende fra Danmark.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.