Læsefest med »Bento-bokse«

Jes Kruse Skolen i Egernførde havde en dag med med kreativitet og læseglæde. Elever skabte en „book-bento“, delte bøger og nød en spændende læseaften.

Jes Kruse Skolen i Egernførde fejrede for nylig FNs Internationale Læsedag med en fælles skoledag fyldt med læseaktiviteter og læselyst i centrum.

Elever dannede læsefællesskaber, hvor ældre elever læste for de yngre, fx 9.-10. klasse, der læste for 1.-2. klasse. 5.-6. klasse læste sammen og op for hinanden. Der blev afholdt litteratursamtaler, hvor eleverne diskuterede de bøger, de havde læst, og krea-workshops med „book-bento“.

En bento-boks er en japansk madpakkeboks, der indeholder en række forskellige retter og ingredienser, omhyggeligt arrangeret for at give et balanceret og tilfredsstillende måltid. I en book-bento samlede eleverne forskellige genstande, der symboliserede indholdet af de bøger, de havde læst, og derefter fotograferede dem. Skoledagen blev afsluttet med hyggelæsning og faglig læsning på tværs af årgangene, skolegården og idrætspladsen.

Om eftermiddagen og aftenen blev der afholdt læseaften på skolebiblioteket med 25 deltagere fra 4. til 8. klasse fra kl. 15-20. Og selvfølgelig var der fredagsslik til alle.

Udveksling for en hel årgang

For første gang har hele 11. årgang på A. P. Møller Skolen i år deltaget i udveksling med jævnaldrende fra Danmark.