Krav på løn under børnepasningen

Frem til slutningen af januar finder der ikke matrikelundervisning sted i de slesvig-holstenske

- Som en af kun to tyske delstater har Slesvig-Holsten allerede inden jul udstillet et »Betretungsverbot« for alle dagtilbud. For forældrene betyder det, at de har krav på erstatningsløn, hvis de skal blive hjemme for at passe børn, sagde den slesvig-holstenske socialminister Heiner Garg på et pressemøde i denne uge.

Det er den tyske »smitte-lovgivning‹ (Infektionsschutzgesetz), der gør det muligt, at folk kan få erstatningsløn fra staten, når de »bliver offer« for statslige sikkerhedsforanstaltninger som i en pandemi. Det er for eksempel, når sundhedsmyndighederne sætter en i karantæne, udstiller arbejdsforbud eller, som det er sket i Slesvig-Holsten inden jul, hvis delstaten udstiller et »Betretungsverbot« for dagtilbud. Forbuddet er netop blevet forlænget til den 31. januar.

Ingen nødpasning mulig

Ordningen omfatter de forældre, som ikke falder under regler for nødpasning og som ikke har en anden pasningsmulighed.

Heiner Garg påpegede på pressemødet, at man vil gøre det nemmere for forældrene at finde alternative pasningsmuligheder ved at lave en undtagelse i forhold til det gældende kontaktforbud, som netop omfatter børnepasningen.

Men er man selv nødt til at blive hjemme, har man altså krav på erstatningsløn. Den ansøger man om sammen med sin arbejdsgiver. Rent praktisk får man udbetalt sin almindelige løn, og arbejdsgiveren får så beløbet refunderet af staten.

Den slesvig-holstenske landsregering har også besluttet, at forældrene får refunderet egenbetalingen på dagtilbudsområdet for januar-måned.

- Detaljerne afklarer vi med dagtilbuddene, og det bliver den samme ordning, som vi allerede havde i foråret 2020, sagde delstatens finansminister Monika Heinold på pressemødet. Beløbet bliver refunderet uafhængig af, om man har benyttet sig af en nødpasning i et dagtilbud.

- Desuden har forbundsregeringen fulgt op på et slesvig-holstensk initiativ og har fordoblet antallet af dage, hvor forældrene kan få »børnesygedagpenge« (Kinderkrankengeld). I 2021 har hver forælder krav på 20 dage, enlige forældre har krav på 40 dage. Dermed gør vi det nemmere for forældrene at få deres børn passet, sagde Heiner Garg på pressemødet.

Daniel Dürkop

kommunikation@skoleforeningen.org

Udveksling for en hel årgang

For første gang har hele 11. årgang på A. P. Møller Skolen i år deltaget i udveksling med jævnaldrende fra Danmark.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.