Fond støtter UngGenforening 2020 med en halv million kroner

Skoleforeningen glæder sig over pengegave som skal komme børnene og deres forældre til gode.

Fond støtter UngGenforening 2020 med en halv million kroner

100 år efter at grænsen mellem Danmark og Tyskland blev trukket, planlægger mere end 5000 børn og unge sammen med deres 500 lærere og pædagoger UngGenforening 2020 i uge 20. Helt konkret rejser alle 5000 skolesøgende børn fra det Danske mindretals 43 skoler i Sydslesvig afsted i uge 20 for at levendegøre historien, ved at besøge en venskabsskole i Danmark. Planteskoleejer Anders Karl Rasmussen og hustru Kirsten Nørgaard Rasmussens legat har nu meldt ud, at de vil støtte hver elev, der rejser med UngGenforening til Danmark, med 100 kr. til aktiviteter af kulturel karakter. Det betyder, at fonden støtter projektet med op til lidt over en halv million kroner.
- Det er en kæmpestor gave, som vi er meget taknemmelig for, siger Skoleforenigens formand, Udo Jessen.

UngGenforening 2020 støttes delvist af Sydslesvigudvalget og DSB er partner og sætter særtog ind, når de 5000 rejser afsted til de mange forskellige venskabsskoler i hele Danmark for at mødes og knytte venskaber. Men langt den største del dækkes af egenbetaling fra alle de sydslesvigske børns forældre. De 100 kroner til hver elev skal derfor ses som en anerkendelse af forældrenes store indsats.

Udveksling for en hel årgang

For første gang har hele 11. årgang på A. P. Møller Skolen i år deltaget i udveksling med jævnaldrende fra Danmark.