Flere dagtilbudsforældre i Fællesrådet

Forud for dette års valg til Fællesrådet har Skoleforeningen gjort ekstra meget ud af at informere forældrene om det vigtige arbejde i foreningens forældredemokrati. Der har desuden været et ekstra fokus på at få aktiveret forældre til børn i vuggestuer og børnehaver. Det har ført til, at cirka 30 procent af de fællesrådsmedlemmer, der blev valg i starten af juni, har et barn i et dagtilbud. En undersøgelse fra skole/dagtilbudsåret 2018/2019 viste, at kun 16 procent af Fællesrådsmedlemmerne på det tidspunkt havde et barn i et af dagtilbuddene. Da godt og vel en tredjedel af Skoleforeningens børn går i et af de 57 dagtilbud, har denne forældregruppe altså været markant underrepræsenteret.

Dagtilbudsområdet styrkes

- Vi tror, at dagtilbudsforældrene ikke har følt sig tiltalt af den måde, valgene til Fællesrådet er blevet inviteret til og afholdt. Der har været valgmøder på skolerne – tit som del af skolens store forældremøde. I år har vi derfor gjort meget ud af at fortælle dagtilbudsforældrene, at det også er deres valgmøde, siger dagtilbudschef i Skoleforeningen, Petra von Oettingen.

Der mangler stadig nogle få indmeldinger, som kan forandre resultatet en smule i den ene eller anden retning, men allerede nu kan man konstatere, at oplysningskampagnen har virket.

- Det er en fordobling fra for to år siden, og en andel af 30 procent svarer cirka til den andel af dagtilbudsbørn, vi har i Skoleforeningen, siger Petra von Oettingen.

Dagtilbudschefen er glad for, at området med børn i 0 til 6 års alderen er blevet styrket.

- Det er vigtigt, at der er forældre, som har en aktuel viden om den praksis, vi har i dagtilbuddene, når Fællesrådet diskuterer for eksempel udvikling på området.

- Det er forældre, der er tæt på, hvad der sker, siger hun.

Udveksling for en hel årgang

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

For første gang har hele 11. årgang på A. P. Møller Skolen i år deltaget i udveksling med jævnaldrende fra Danmark.

Styrelsen beslutter sig for mere åbenhed

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

På sit møde torsdag den 25. april besluttede Skoleforeningens styrelse at flytte to punkter, referatet af et møde, som nogle af styrelsesmedlemmerne har haft med driftsrådet, og forvaltningens samarbejde med driftsrådet, fra den lukkede til den åbne del af mødet.