Danmarksmesterskaberne kommer til Sydslesvig

For første gang nogensinde er de sydslesvigske hold på hjemmebane, når der afholdes danmarksmesterskaber i høvdingebold.

Det er en efterhånden stolt dansk tradition, der den 28.-29. maj finder sted syd for grænsen.

Det er danmarksmesterskaberne i høvdingebold, og det er første gang, de afvikles i Sydslesvig, nærmere bestemt i Idrætshallen i Flensborg. Og det er stort.

- Det er det, fordi vi får lov at præsentere os for de andre hold og vise, at vi også er en del af Dansk Skoleidræt. Der er som regel ikke mange, der er bevidste om, at vi eksisterer, så det er også lidt »promotion Sydslesvig«. Og så selvfølgelig netop, fordi det er første gang, det kommer ned til os, siger Monica Eichhorn, der er formand for for Dansk Skoleidræts Sydslesvig-kreds.

Stor anerkendelse

For Skoleforeningens formand Paul Salwik er det en stor anerkendelse, at et danmarksmesterskab finder sted i Sydslesvig.

- Når vi i Sydslesvig siger, at vi gør Danmark lidt større, er skolernes DM i høvdingebold et dejligt eksempel på, at de også nord for grænsen ser det fællesskab vi har sammen. At vi i Sydslesvig og særligt i Skoleforeningen indgår i så mange danske aktiviteter fra Stormester i Oplæsning eller Børnenes Rekordbog til netop høvdingeboldturneringen, har en stor betydning for os i mindretallet, siger han.

Stævnekoordinator Jacob Kjær Hansen fra Dansk Skoleidræt ser det som den største selvfølge, at danmarksmesterskaberne også afholdes uden for Danmarks grænser:

- Vi prøver generelt set på at komme rundt i hele landet, og da vi også har en kreds i Sydslesvig, synes jeg godt, vi må prøve at sætte den på landkortet, siger han.

Han har flere gange »skubbet lidt« til Monica Eichhorn for netop at få det til at ske. Og nu var der en åbning, så det hele kunne lade sig gøre.

- Jeg er super glad for, at vi får mulighed for også at komme sydover. Så håber jeg ikke, grænseovergangen afholder nogen fra at deltage. Jeg har alle mulige overvejelser omkring det – som jeg håber, bliver gjort til skamme, siger Jacob Kjær Hansen.

Wildcard til Gustav

DM i Høvdingebold er en dyst for danske elever i 5. klasse og sydslesvigske elever i 6. klasse ud i den ædle kunst at ramme sine modstandere med en blød bold.

Vinderne af kredsmesterskaberne i de i alt 15 kredse under Dansk Skoleidræt deltager i DM, og på den måde kommer man op på skønsmæssigt 300-350 deltagere, som til maj alle bliver indkvarteret på Gustav Johannsen-Skolen.

Først når de lokale stævner er afsluttet, og tilmeldingerne er kommet ind senest den 9. april, kan man sige nøjagtigt, hvor mange der kommer, og hvor de kommer fra.

En ting er dog sikker, nemlig at det sydslesvigske værtshold fra Gustav Johannsen-Skolen får et wildcard og selskab af endnu et hold fra Sydslesvig, nemlig vinderen af de sydslesvigske mesterskaber.

Der har været afholdt DM i høvdingebold siden 2010, og i Sydslesvig hoppede man med fra begyndelsen.

Mine jævnaldrende på den anden side af grænsen

Det er en ordentlig flok førskolebørn, der er i Hiort Lorenzen Skolens Børnehave i Slesvig, men de 44 sydslesvigske børn var faktisk i undertal, da der den 19. marts var tre børnehaveklasser med i alt 60 børn fra Hærvejsskolen i Rødekro på besøg.

Byggeri udfordrer fleksibiliteten

Grundet sanering mangler en hel underetage på Store Vi-Vanderup Danske Skole. Der må derfor tænkes ud af boksen for at finde plads til at gå i skole.