Ingrid-Hjemmet

ingrid-hjemmet@skoleforeningen.org

map

Velkommen til Børnehaven Ingrid-Hjemmet

Ingrid-Hjemmet er en af Dansk Skoleforening for Sydslesvig institutioner, som er en del af det danske mindretal. Vores åbningstid går fra kl. 7.15-15.15. Vi er en institution med børn i alderen 3-6 år. Vi er normeret til 60 børn, som er opdelt i tre basisgrupper, Løverne og Krokodillerne (3-5 år) og Bjørnegruppen (5-6 år) som førskolegruppe.

Personalet består af en daginstitutionsleder, en stedfortræder, tre pædagoger og fire medhjælpere. Derudover har vi et tæt tværfagligt samarbejde med støttepædagogkorpset Adelby 1 Mobil (pt. 3 støttepædagoger fordelt på alle tre grupper).

En af vores vigtigste opgaver er formidlingen af dansk sprog og kultur. Derudover arbejder vi med motorik og sanseintegration. Da Ingrid-Hjemmet ligger tæt på skov og strand, bruger vi gerne den dejlige natur som udviklingsrum. Vi arbejder ud fra et anerkendende børnesyn (jf. Axel Honneth), som lægger vægt på at udvikle selvværd og selvtillid.

I Ingrid-Hjemmet fokuserer vi på, at børn, forældre og personalet skal opleve omsorg – tryghed – nærvær, fællesskab og anerkendelse, glæde og passende udfordringer i et miljø præget af anerkendende relationer, respekt og dialog.

Vores mål er at medvirke til at børnene får en positiv, meningsfuld, aktiv og udviklende hverdag, således at vi medvirker til, at børnene føler sig værdifulde i betydningsfulde fællesskaber og herigennem udvikler sig til »livsduelige« mennesker.