Ferie, ferie, ferie

Udo Jessen

Ferie, ferie, ferie,

slap nu af, du har fri og syng en glad melodi.

Op mod solen ler jeg,

den vil skinne til ferien er forbi. …håber jeg!

Denne weekend er for mange elever noget særligt. At vågne op lørdag morgen i bevidstheden om, at man ikke skal i skole på mandag, er for de fleste en dejlig fornemmelse. Der venter nu en velfortjent
ferietid inden de unge starter med uddannelsen, et studium, en ny klasse eller skole. De seneste uger har været præget af karaktermøder, eksaminationer, årsmøderaktiviteter, huetid, dimissioner, idrætsstævner, klasse/studierejser, skemalægning, sommerfester og meget mere. På skolernes kontore og ved Skoleforeningens centraladministration er der stadig travlhed, først om 8 til 10 dage kører apparatet ned på feriemodus i tre uger.

Men elevernes seks ugers sommerferie stiller i vores moderne samfund store krav til de arbejdende forældre, der nu skal udføre et stor logistisk puslespil med at find pasningsmuligheder for deres børn.

Dansk Skoleforening er derfor glad for, at det på grund af et tæt samarbejde med SdU er lykkedes at få et feriepasningstilbud stablet på benene. Alle forældre til børn i de danske skoler i Sydslesvig, der har brug for en last minut-feriepasning kan nu henvende sig direkte til et af de sydslesvigske Børne- og Ungdomshuse og få aftalt pasningstid til absolut humane priser.

Jeg vil her gerne gøre opmærksom på, at ordningen også og især gælder for førskolebørnene. Her har mange af os forældre jo en ekstra udfordring, fordi børnene ikke kan komme tilbage i børnehaverne, når disse åbner igen efter sommerferien. Jeg har sagt, at et samarbejde i mindretallets foreninger giver muligheder og styrker helheden uden at der skal en strukturforandring til! Denne aftale mellem Dansk Skoleforeningen og SdU er endnu en gang bevis for denne påstand.

De sydslesvigske feriebørn er undervejs, feriekolonien Vesterled tager imod de første grupper med børn på mandag og rejsekontoret har travlt med at holde styr på det hele. Sommerferien og skolelukninger betyder også for Skoleforeningens Teknisk Afdeling i øvrigt ” Volle Fahrt Voraus” da det er højsaison for alle større vedligeholdelsesopgaver, ombygninger, saneringer og så videre. Så ikke i alle afdelinger inden for Skoleforeningen kan der holdes ferie i de næste uger. Men for alle andre gælder det om at få Sydslesvigman/Woman T-shirts på og nyde sommerferien !

Efter sommerferien tager vi i styrelsen og administrationen udhvilet igen fat på de udfordringer der så må vente os. Skoleforeningen skal stadigvæk foretage interne besparelser, udvide vuggestueområdet og i det hele taget videreudvikles. Styrelsen har derfor ud over sine obligatoriske styrelsesmøder holdt to klausul/arbejdsmøder og vil derudover holde et internt strategi/klausul weekendmøde i september. Men nu er det først ferie. Men dog ikke for alle

School’s out forever

School’s out for summer

School’s out with fever

School’s out completely

(Alice Cooper)

Jeg siger tak til alle engagerede medarbejder, forældre og elever i foreningen og ønsker jer en rigtig god sommer.