Det folkelige møde

Udo Jessen

..oplys for mig

den mørke vej...

I den seneste tid er der blevet talt meget om vision og mission inden for det danske mindretal. Vi tager bestemt ikke skade af,  som foreninger og organisationer, at tænke os om: hvad gør vi, hvorfor vi gør det, gør vi det godt nok, og hvad og hvordan kan vi måske gøre det i fremtiden?

Fjorten dage er nu det siden, at vi fejrede årsmødet, en uge siden, vi deltog i folkemødet på Bornholm, og jeg er stadigvæk fyldt  til bristepunktet af alle de indtryk, som jeg fik de forskellige steder.

Først tre glade dage i Sydslesvig, som godt nok startede med regn og blæst, men som blev afsluttet med det bedste »Dænenwetter« på selve friluftsmødedagen. Flensborg Avis’ årsmødeavis og facebook var fyldt med billeder af glade mennesker, dannebrog, solskinsbilleder, børn, børn, børn og endnu en gang børn. Af og til må man have lov til at være stolt af noget, og jeg vil gerne indrømme, at jeg var og er rigtig stolt over de mange børn, der var med i opvisningen, de mange daginstitutioner, skoler, klasser, årgange, der stod med egen bod. Skoleforeningen var mere end godt repræsenteret til årsmøderne.

Den pædagogiske verden er under konstant udvikling. Et årsmødemotto »fornyelse skal der til« passer derfor godt ind i vores hverdag. Det er et motto, som får os i mindretallet til at stoppe op et øjeblik og reflektere over, hvem vi er, og hvad der er vores værdigrundlag. Vision og Mission: Hvad kører godt, hvad kører ikke så godt, hvordan skulle det køre, og hvad skal der til for at styrke viljen til forandring?

Den anden store overskrift, som permanent lyser over det danske mindretal, er »Synlighed – og hvordan den skabes«. Mindretallet har den store udfordring , at vi ikke er særligt synlige i den moderne danskers videnskanon og ej heller ikke i den tyske flertalsbefolknings dagligdag. Derfor er det vigtigt at holde fast i årsmøderne, bakke op om dem og dermed være synlig. Det har vi været med til i stort omfang, og det glæder mig meget.

Det handler selvfølgelig også om synlighed, når det danske mindretal deltager i folkemødet på Bornholm. Her mødes 100.000 mennesker  fra hele landet i Allinge. Elevambassadørerne fra Duborg og A.P. Møller skolen har været med på folkemødet i Grænseforeningsregi i nogle år.  Men i år troppede Skoleforeningen  op med yderligere 60 elever og 7 voksne, allesammen klædt på med viden, »Sydslesvigmand«-t-shirts og knaldrøde hættetrøjer med »Oplev Sydslesvig«-logo på, og vi var uden tvivl meget synlige. Ufattelig mange reaktioner og samtaler fra mødets øvrige deltagere tillader ingen anden vurdering.  60 unge mennesker fra vores to fællesskoler med gymnasial overbygning viste på fornemste vis deres kompetence til at være mindretalsambassadører . Venlige, informerede, socialt kompetente,engagerede og glade blandede de sig blandt folket. De samlede underskrifter og havde ufattelig mange gode samtaler omkring det der med at være mindretal.

Mange gode tilbagemeldinger på selve mødet støtter vores egen konklusion, nemlig at skoleforeningens strategi med Sydslesvigman som ”eyecatcher” virkede som ønsket og håbet.

Mange tak til alle dem, som har været med til at gøre årsmødet  og folkemødet 2017 til de fantastiske oplevelser, som de var.  Nu er hverdagen tilbage, der skal skrives prøver, de mundtlige eksaminer er i gang, karaktermøderne er startet, de første feriebørn tager snart afsted, og der hersker travlhed op til sommerferien.

Og vi arbejder igen på det der med vision og mission. På folkemødet løb vi lanterne, og jeg kunne ikke undgå at tænke på sloganet »Vision og Mission«, da vi sang lanternesangen.

Og derfor  ...oplys for mig

den mørke vej…