Ordbogen følger dig dag og nat

Ordbogen.com er en onlineordbog. Den har alle danske skoleelever, lærere og ansatte i Sydslesvig nu adgang til. Skoleforeningen har tegnet et treårigt abonnement.

Dkflaordbog -13586

- Ordbogen.com er en elektronisk ordbog. Den er uundværlig. Den er et fantastisk stykke værktøj. Den er altid lige ved hånden. Nu kan vi bruge ordbøger i alle fag. Alle forældre og lærere er blevet opfordret til at hjælpe børnene i gang med ordbogen. Den er en gevinst for alle os, der er tosprogede. Alt det remser Tina Joost op på meget kort tid, mens øjnene lyser af glæde. Hun er danskkonsulent ved Dansk Skoleforening for Sydslesvig.

For øvrigt er det også nødvendigt, at Skoleforeningen får en sådan adgang til en onlineordbog.

- I Danmark bliver der nemlig ikke fremstillet ordbøger i bogform mere, siger Tina.

13 opslagsværker

Ordbogen.com er et netbaseret ordbogsfirma. Det vil sige, at man kommer i kontakt med ordbøgerne via internettet. Det er Danmarks største netbaserede ordbogsfirma. De har over 100 forskellige ordbøger, man kan købe sig adgang til.

Firmaet holder til i Odense. Det har dagligt over en million søgninger på ord i de ordbøger, de tilbyder. Man kan få et overblik af omfanget ved at gå ind på  hjemmesiden ordbogen.com.

Dansk Skoleforening for Sydslesvig har tegnet en treårig kontrakt på brug at 13 ordbøger på ordbogen.com.

Det drejer sig om Dansk-Tysk-Dansk, Dansk - Engelsk - Dansk, Dansk - Fransk-Dansk, Retskrivningsordbogen, Betydningsordbogen og Den Danske Ordbog. Der er også skoleordbøger, og endelig er det også muligt at søge i den tyske retskrivningsordbog »Duden«.

Det er både enkeltpersoner, firmaer og institutioner, der kan  abonnere på ordbøger fra firmaet.

På internettet giver kunderne Ordbogen.com 8,5 ud af 10 point på forbrugersiden Trustpilot.

De 13 ordbøger er netbaseret, så de er tilgængelige på computere, tablets, og på smartphones. Da de er netbaseret, er de uafhængige af, om operativsystemet er fra Microsoft, Google eller Apple. Alle kan bruge dem.

Offline

Når eleverne bruger deres computere i en eksamenssituation, må de ikke have adgang til internettet. Det er for at forebygge snyd.

Den situation tager ordbogen.com også højde for. Eleverne kan vælge at bruge ordbogen offline, og alligevel have en funktionsdygtig udgave af alle ordbøger på de tre platforme.

Tina Joost opfordrer alle til at gøre brug af tilbuddet. Hun synes også, at forældrene skal sikre, at børnene bruger dette nye stykke værktøj, og at de gerne må hjælpe dem med det. I hjemmet kan forældrene kun bruge ordbøgerne sammen med børnene.

Derfor har konsulenterne ved Skoleforeningen bedt alle skolerne om at orientere forældrene om muligheden for at bruge de 13 ordbøger. Indkøbet af adgangen til de elektroniske ordbøger en del af Skoleforeningens  it- og sprogstrategi.

- Vi håber, at I som forældre vil bakke op om disse sprogredskaber, har vi skrevet til dem. Ordbøgerne dækker behovet fra 1.-13. klasse, siger konsulent Tina Joost.

Frank Santana fra ordbogsfirmaet Ordbogen.com gør opmærksom på, at tjenesten har en meget omfattende onlinesupport.  Alle, der har et uni-login, er velkomne til at bruge supporten.

Georg Buhl