Ny brochure skal brande Sydslesvig i Danmark

Dkflaoplevsydslesvig -857313497

Det danske mindretal i Sydslesvig præsenterer sig selv og deres landsdel i ny brochure, som rummer otte personlige fortællinger fra mindretalslivet. Brochuren, som skal brande Sydslesvig, er målrettet danskere nord for grænsen.

»Oplev Sydslesvig - mød det danske mindretal«, hedder brochuren, som alle mindretallets foreninger har udgivet i fællesskab. Den blev i går, onsdag, præsenteret på Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig i Flensborg.

I alt optræder 17 almindelige sydslesvigere i brochuren, som fortæller om dagligdagen i de sydslesvigske foreninger og institutioner. Blandt andet kan man læse om den unge families møde med de danske skoler og dagtilbud, pensionisten, der finder tryghed i den danske sundhedstjeneste, og gymnasieeleven, der engagerer sig i de danske ungdomsforeninger i Sydslesvig.

Det er journalist Annelise Mølvig, der har stået for interviewene. Fotografen Lars Beck har taget billederne.

»Alle mennesker bærer på en god historie - den skal bare fortælles«, sagde Annelise Mølvig, da brochuren blev præsenteret.

Oplev Sydslesvig er et projekt i samarbejde mellem Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig, Dansk Kirke i Sydslesvig, Dansk Sundhedstjeneste for Sydslesvig, Flensborg Avis, Friisk Foriining, Grænseforeningen, Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigsk Vælgerforening og Dansk Skoleforening for Sydslesvig. Brochuren er udkommet i et oplæg på 15.000.