Initiativ hjælper syge børn i juletiden

Alle børn, der tilbringer julen på sygehuset, skal have en gave.

Dkflabente -13584

For seks år siden startede Birthe von Kehler initiativet »Kinderaugen zum leuchten bringen«. Formålet er at give de børn, som er nødt til at tilbringe juleaften på et af Slesvig-Holstens sygehuse, er god oplevelse. Birthe von Kehler organiserer julegaver til disse børn. Virksomheder, privatpersoner og ikke mindst skoleelever er med til at gøre initiativet til en succeshistorie.

Forrige år samlede vi gaver og donationer ind til en værdi af 14.000 euro, fortæller Birthes mand, Jens Drews. I år deltager alle landets 13 sygehuse med børneafdelinger i initiativet.

- Det er vi utrolig glade for, siger Birthe von Kehler.

- Men det betyder selvfølgelig også, at vi har brug for hjælp, siger hun.

Hun har derfor taget kontakt til Skoleforeningens formand, Udo Jessen, som gerne støtter op omkring initiativet.

Opbakning fra styrelsen

- Vi har diskuteret det i Skoleforeningens styrelse og er enige om, at vi gerne sender en opfordring ud til alle de danske skoler og dagtilbud i Sydslesvig om at deltage i initiativet, siger Udo Jessen.

Man kan enten vælge selv at købe gaver eller at samle indsamle penge. »Kinderaugen zum leuchten bringen« understøtter også børnehospicet i Flensborg og organisationen »Brückenschwestern«, som ligeledes tager sig af syge børn.

- Nogle af børnene er desværre så syge, at de skal opholde sig på isolationsafdelingen. Deres immunforsvar er så svagt, at selv de mindst farlige bakterier, for alle os andre, er livstruende for disse børn. Derfor er vi meget opmærksomme på, at gaverne skal være nye, da der kan være bakterier i brugt legetøj, siger Birthe von Kehler.

At moren til to piger, som har gået i dansk skole, er meget engageret i forhold til syge børn, har en særlig grund.

- Min ældste datter blev ramt af kræft, da hun var syv år gammel. Det var en juleaften, at Eileen fik det rigtig dårligt. Vi måtte ringe til ambulancen og endte på hospitalet i Kiel. I dette stressede kaos glemte jeg alt om julegaverne til Eileen og opdagede det først, da vi var på hospitalet, fortæller Birthe von Kehler.

- Heldigvis kom julemanden om aftenen med de flotteste gaver, og I skulle have set de strålende øjne på børnene, der var så syge og ikke kunne være hjemme hos deres familier, fortæller hun.

- Ingen børn skal ligge på hospitalet en juleaften uden julestemning eller gaver. Vi kan måske ikke fjerne børnenes frygt eller smerte, men vi kan give dem et lille øjeblik, hvor de får et glimt i øjet af glæde, et smil på læben, og vi kan lade dem glemme, hvor de er henne, siger hun.

Initiativet giver også forældrene en smule styrke i deres kamp for børnene. Således fortæller en sydslesvigsk mor, hvor hårdt det er at tilbringe juleaften på sygehuset. Hendes syvårige datter tabte desværre i år kampen mod leukæmien.

- Initiativet har givet os nogle glade øjeblikke. Vi har selv været i den situation, at vi simpelthen ikke havde tænkt på julegaver. Og så kom »Kinderaugen zum leuchten bringen«, og vores datter blev så glad. Der er så mange børn, der tilbringer julen på sygehuset, og de har fortjent noget særligt, siger hun.

Skoleforeningens formand har givet tilsagn om, at alle de gaver, der bliver samlet ind på de danske skoler i Sydslesvig, bliver transporteret til Flensborg med Skoleforeningens bogbus. Alle andre skal senest have afleveret pakkerne hos Optik Drews i Flensborgs gågade den 16. december. For denne dag kommer sygehusene og henter gaverne. Samtidig holdes der en lille fest med blandt andet SG Flensburg-Handewitts hold, som er protektorer for initiativet. Interesserede kan følge initiativet på Facebook.