Anni Matthiesen på besøg i Sydslesvig

Ny formand for Folketingets Sydslesvigudvalget blev informeret om planerne for den nye daginstitution og foreningslokaler ved den danske skole i Satrup.

Dkflamathiesen -846513375

Sydslesvigudvalgets nye formand, Anni Matthiesen, var forleden på visit hos det danske mindretal. Blandt andet besøgte hun A. P. Møller Skolen i Slesvig, Jes Kruse-Skolen i Egernførde og Satrup Danske Skole. Her var det dagtilbudsleder Helle Witt-Nommensen, skoleleder Melanie Schlüter og den ansvarlige tekniske medarbejder Thomas Heyer, som præsenterede planerne for nybygningen af en daginstitution med vuggestue samt foreningslokaler ved siden af skolen.

Central sted for uddannelse

- Satrup er det centrale sted for de offentlige skoler i hele Angeln, forklarede Melanie Schlüter. Derfor giver det rigtig god mening, at Skoleforeningen ved at flytte daginstitutionen fra Hostrup til Satrup ligeledes styrker landsbyen som mindretalscenter, sagde hun.

Helle Witt-Nommensen kom ind på den store værdi for sprogindlæring det har, at nybygningen også vil indeholde en vuggestueafdeling.

- Lige nu er det sådan, at mindretallets børn er i tysk vuggestue, inden de kommer i dansk børnehave, og det betyder selvfølgeligt, at tysk ofte bliver deres modersmål, sagde hun.

Den nye daginstitution er beregnet til 30 børnehavebørn og 15 vuggestuebørn.

- Men vi har gode erfaringer med, at vi projekterer med ét yderligere grupperum , så det vil være muligt at optage yderligere 20 børnehavebørn, hvis behovet stiger, sagde Thomas Heyer.

Tilskud fra Danmark

I alt kommer projektet til at koste lidt over 2 millioner euro.

- Det er første gang, at Sydslesvigudvalget er med til at finansiere en vuggestue i Sydslesvig. Det er vi meget taknemmelige for, sagde Skoleforeningens formand Udo Jessen. Og diriktør Lars Kofoed-Jensen tilføjede, at Skoleforeningen vurderer, at der vil være behov for yderligere 300 til 500 vuggestuepladser, for at imødekomme det behov, der er i det danske mindretal.

- Her kommer de første 15 af dem, sagde han.