Tid til at snuse til efterskolelivet

Sydslesvigske unge mødte op i Flensborg, for at informere sig om efterskoleophold i Danmark og Feriekontorets arbejde.

Dkflaefterskole -48219059

Rigtig mange unge og deres forældre strømmede i den sidste weekend i februar til idrætshallen i Flensborg for at deltage i »Efterskolernes Dag og rejsemesse«.

Her var det efterskoler fra hele Danmark og Skoleforeningens egen efterskole i Ladelund, som præsenterede sig for de interesserede og fortalte om hverdag fag og tilbud. Både Skoleforeningen, Grænseforeningen og de enkelte skoler stod også til rådighed for at informere omkring tilskudsmuligheder for eleverne. Og efterskolerne har været godt tilfredse med udbyttet. Der har været rigtig mange folk forbi for at informere sig, fortæller Marc fra Efterskolen Flyvesandet, som ligger på nordfyn. Det er en helt særlig efterskole, som har naturfag som sin basis.

Mange tilbud

- Vi tilbyder jagt, fiskeri, en hestelinje, udendørsaktivitet og mad&kultur, fortæller Marc.

En af dem, der ville høre mere om det, var Tine fra Flensborg.

- Jeg har en dreng i 8. klasse og min kæreste har en pige i 7. klasse, så et efterskoleophold er meget aktuelt for dem begge to. Det er et helt særligt år, hvor man får udviklet sig både socialt og kulturelt, siger Tine, som selv har været på både efterskole og højskole.

- Der er så mange muligheder fra naturliv eller kultur- til idrætsefterskoler. Samtidig skal det faglige være i orden, så de unge kan fortsætte deres skolegang i Sydslesvig, når de kommer hjem, siger hun.

Rejsemesse

Ved rejsemessen præsenterede Skoleforeningens rejsekontor sine tilbud, som er ophold hos ferieværter, sommerlejr og elevudveksling

- Selvfølgelig besvarede vi også spørgsmål om efterskoleophold. Der kom rigtig mange forældre og potentielle efterskoleelever forbi vores stand og de mange havde spørgsmål. De fleste spørgsmål drejede sig om ansøgning om økonomisk støtte til efterskoleophold, og om retningslinjer for genindplacering i Sydslesvig efter endt efterskoleophold. Alt i alt en god dag. Skulle der være nogen, der har glemt en eller flere af de mange informationer de fik, kan de læse op på det igen på www.skoleforeningen.org/efterskole, fortæller lederen af rejsekontoret Sally Flindt-Hansen.