Sydslesvig fes ind på lystavlen!

Det vrimlede med unge fra det danske mindretal på festivalområdet i Allinge til Folkemødet på Bornholm. 60 elever fra de to danske gymnasiale overbygninger i Sydslesvig skabte stor synlighed omkring mindretallet – og fik en god oplevelse med hjem.

IMG_0587

Elevambassadører fra A. P. Møller Skolen og Duborg-Skolen, der ligesom Grænseforeningens Kulturmødeambassadører var iført tøj med budskabet »Danskerne findes i mange modeller!« blev i år bakket op af andre elever fra Skoleforeningens gymnasiale overbygninger, som sværmede over pladsen iført superhelteoutfit bestående af Sydslesvig(wo)man-T-shirt og Oplev Sydslesvig hættetrøje. Også de voksne repræsentanter fra Skoleforeningen deltog som superhelte og fik hurtigt flere af de andre organisationers repræsentanter med ind i mindretallets superheltekorps, der sørgede for høj genkendelsesværdi på festpladsen.

Folkemødet som læringsrum

Skoleforeningen deltog med i alt 60 elever og 7 voksne.

- Det har været rigtig fint og spændende, fortæller lektor Kristian B. Arendtsen fra Duborg-Skolen og understreger den store læringsværdi for de deltagende elever.

- Eleverne har fået et godt indtryk af, hvad et Folkemøde er for noget. Og de har både været aktive ved selv at repræsentere Sydslesvig og været mere passive deltagere i en masse arrangementer.

Bo Sösemann, som er elev på Duborg-Skolen er helt enig.

- Jeg har været ude og høre på en del debatter, bl.a. en spændende debat med chefredaktører fra de største danske aviser om, hvordan vi påvirkes af medierne. Der var også mange spændende tilbud i de mindre telte som fx LGBT-teltet.

- Det har været utroligt spændende at være her, fordi der er så mange forskellige folk, forskellige partier og især mange foreninger. Der er så imponerende mange mennesker, der engagerer sig frivilligt. Og jeg tror, at vi også bidrager rigtig godt til mødet, vurderer Mads Lausten fra Duborg-Skolen, der selv bidrog med et indslag om mindretalsrettigheder i Speakers Corner.

Oplysning og underskrifter

Eleverne benyttede sig blandt andet af Folkemødet til at oplyse om det europæiske borgerinitiativ Minority SafePack og indsamle underskrifter til folkeafstemningen.

- Vi har indsamlet mange underskrifter og talt med mange interessante mennesker. Bagefter kom de næsten alle op til Sydslesvigteltet for at købe en T-shirts med vores slogan, fortæller Mads Cornelius fra Elevambassadørerne og roser også selve stedet.

- Bornholm er en rigtig flot ø. Vi har været på udflugt til Hammershus. Det har været rigtig godt.

Sammenhold på tværs

Alle aktiviteter blev udført i fællesskab og udvekslingen mellem de to skoler var tydeligvis positiv.

- Det er superfedt her, vi har haft det rigtig dejligt og vi har lært nogle rigtig superseje folk at kende fra Duborg-Skolen, fortæller Paula Mühlich fra A. P. Møller Skolen om det gode sammenhold mellem de to skoler på turen.

Det samme gjorde sig gældende for de forskellige deltagende organisationer, der bakkede op om hinandens bidrag til Folkemødet, og således blandt andet var med til at gøre et lanterneoptoget over festivalpladsen til en succes.

Ideen til lanterneløbet kom fra Kirsten Futtrup, som havde prøvet det før og derfor præsenterede ideen for sine kollegaer i SSF’s forretningsudvalg Gitte Hougaard-Werner og Annette Neumann, der sammen fik overbevist SSF til at bidrage med det utraditionelle indlæg.

- Det er en god måde at vise os på en lidt praktisk måde, hvor vi kommer ud til folk og ikke bare snakker.

Eleverne gik aktiv med ind i lanterneproduktionen og morede sig sammen med de voksne i optoget med dette kontrastprogram til de mange debatarrangementer i Sydslesvigteltet.

- Det var et fantastisk løb, fortæller Anette Neumann og forklarer optogets effekt.

- Folk var glade og sang med. Vi blev spurgt af rigtig mange, hvem vi er og hvor vi kommer fra.

Sydslesvig på hovedscenen

Efter mange velbesøgte debatarrangementer og aktiv oplysningsindsats på pladsen blev både voksne og unge deltagere fra Sydslesvig overrasket med en særlig hilsen fra Folkemødets hovedscene. Skoleleder og 1. næstformand i SSF, Gitte Hougaard-Werner, løb ind i sanger og komponist Sigurd Barrett lige før den store fællesafslutning på hovedscenen og benyttede sig af lejligheden til at sige tak for den sang, kunstneren tilegnede mindretallet i 2016. Barrett reagerede med at slutte arrangementet af med netop denne melodi. Det var en bevægende oplevelse for mindretallets deltagere at høre de godt 3.000 deltagere i fællessangen synge med på omkvædet: »Syd for Flensborg, ved Kiel eller ved Åbenrå? Uanset hvor den går, er der meget på spil, for hjerterne ved, hvor vi hører til.«

- Vi har været rigtig synlige, og det har været en fantastisk oplevelse, lyder det fra Skoleforeningens formand, Udo Jessen, som ser frem til et evalueringsmøde med alle organisationerne fra Sydslesvigteltet og glæder sig til at gentage succesen til næste år.